Forbrukerpsykologi

Jeg påstår at man ikke klarer å selge noe som helst uten å ha noen forståelse for hvordan en kunde tenker.
Har du klart å selge noe, så er det fordi du forstod tilstrekkelig forbrukerpsykologi.
Du prøver ikke å selge sand i Sahara eller is på Nordpolen, fordi du skjønner at forbrukerne ikke er interesserte der.
Forbrukerpsykologi er å forstå hva du kan selge, hvem som vil kjøpe det, når de vil kjøpe det, hvor de vil kjøpe det, og hvordan.

Forbrukerpsykologi->Tid->Penger

Du har masse kreativitet om hva slags produkter du kan klare å selge, men du klarer ikke alltid å få solgt alt sammen i praksis. Det tar for lang tid å få solgt alt du ønsker å selge, det tar tid å bygge opp nettbutikken og firmaet, det tar tid å bli synlig, å få oppmerksomhet, å overbevise kundene, og tid er penger.
Du trenger derfor å gjøre salgene dine mer tidseffektive. Raskere synlighet, raskere oppmerksomhet, raskere overbevisning, raskere transaksjoner.
Så hvordan gjør du det? Ved å lære deg hvordan kunden tenker.

Ingenting er mer effektivt enn å tilby produktene dine til riktig kunde på rett sted og rett tid.
Du krever ikke SMS-betaling av bestefar, for å selge ham en T-shirt med Bieber, mens dere sitter på bussen… Det kunne derimot fungert på din niese som er i tenårene.

Forbrukerpsykologi vil fortelle og forklare deg følgende:

  • Skal du selge pyntemøbler og dekor så legger du ikke hovedfokus på argumenter som høy holdbarhet, vaskbarhet, uknuselige materialer eller praktiske bruksområder.
  • Du selger ikke pakker med drill-bits i diamant til noen som elsker bøker og kunst, det ville være bortkastede penger på annonsene.
  • Skal du selge filofaxer/kalendere, kvalitetspenner eller post-it-lapper så lager du ikke pop-ups, maser om newsletters, eller krever innlogging.
  • Om du får en kunde som vurderer å betale for en tjeneste, så står du ikke og skravler i vei med en kunde som ikke sier noenting, uansett hvor kjøpeklar kunden virker. Du risikerer at kunden sniker seg vekk eller angrer på et evt kjøp.
  • Har du en kunde eller kundegruppe som liker dekor, blomsterpynt, interiør og\eller dansing, så bør du absolutt gi uttrykk for at du liker dyr og barn. Uttrykker du på noen måte at du synes død og/eller sykdom er spennende, så har du avstøtet de fleste av dem.

Ved å forstå overnevnte punkter, så har du allerede spart store mengder tid, penger og krefter. Ikke minst vil du få flere besøk, flere salg, flere fornøyde kunder og flere stamkunder.