Domene – Gratis SEO for den årvåkne

Ved kjøp av domene er det flere ting man bør tenke på. Feks:

  • Domenet bør fortelle fremmede mennesker hva de kan finne på domenet, for å virke interessant og relevant.
  • Det bør virke formelt, saklig og seriøst, for å vekke tillit.
  • Det bør være på målgruppens morsmål, for å vekke tillit og virke relevant.
  • Firma-hjemmesider bør ha firmanavnet i domenet, for å vekke tillit.
  • Etc

Det mange i Norge ikke vet, er at et passende domene vil gjøre markedsføring mot firmaets produkter enklere og billigere.

De beste domener gir gratis SEO

Om du har en butikk som fokuserer på Samsung-produkter, så bør du virkelig ha “Samsung” i domenet. Ikke bare fordi dette vil gjøre domenet mer relevant og bygge tillit hos besøkere, men også fordi domenenavnet da vil bygge SEO mot keywords som inneholder “Samsung”.
Hver gang du skriver  websitens navn, så har du en mulighet til å bygge SEO mot keywords du bruker for produktene du selger.

Dette gjør det langt lettere å oppnå en sunn keyword-frekvens, som du trenger for å komme høyest mulig oppi søkeresultatene.
Dette vil være særlig verdifullt for websites som har mange sider, slik som blogger og nettbutikker. Hver eneste side kan da få nytte av keywords som ligger i domenet/websitens navn.
Verdien øker også i takt med antall inbound links som inneholder websitens navn, for Google liker både URL’er, tekster og lenker som inneholder et aktuelt keyword.

Dette er mye av grunnen til at domener kan kjøpes og selges for skyhøye priser, særlig .com-domener.

Domene og SEO

Hvordan finne et domene som gir gratis SEO

Prosessen med å finne verdifulle domener ligner mye på en søkeordanalyse, og kan godt ta utgangspunkt i en søkeordanalyse:

  1. Gjør brainstorming på relevante keyword.
  2. Sjekk søkevolum på hvert keyword.
  3. Sjekk hvilke keywords som er èntydige eller brukes primært av din målgruppe.
  4. Sjekk hvilke som er ledige som domener.
  5. Velg ett som høres naturlig ut, er lett å huske, og kan brukes som merkenavn.

Dårlige SEO-domener

Inntil 2012 var det veldig mange websites som spammet keywords i sine domener.
Mange hadde funnet ut at det å stappe keywords i domenet var en enkel og billig måte å fikse SEO. De gjorde søkeordanalyser, fant søkeord med høye volumer, og gjorde disse keywordene om til domener. Dette kalles Exact Match Domain, eller EMD.

Google oppdaget dette, og gjorde endringer i sin søkealgoritme, i 2012.

Google update for EMD
Som vanlig er det lite konkrete detaljer å vite om hva disse endringene gjorde, men den generelle konklusjonen lyder:

  • EMD indikasjoner på spam/black hat = Straffes av Google
  • EMD høy kvalitet på content/white hat =Ingen problemer, god SEO.

Ellers er det lurt å unngå domener som…

  • Høres ut som en søkefrase:
    Dette gir forventninger om lav kvalitet på content.
  • Ikke høres ut som noe egennavn:
    Upersonlige domener kan gi forventninger om lite tiltak og lav kvalitet.
  • Består av flere enn 2-3 separate ord:
    Lengre domener fremstår mindre seriøse, mer kommersielle og mer aggressive. Korte domener er dog ofte mye dyrere.
  • Inneholder tall, uansett om det skrives med tall eller bokstaver:
    Slike domener er dømt til å skape misforståelser og forvirring når domenet uttales.
    Det kan også gi dårlig tillit og forventninger til kvalitet.
  • Inneholder intensjonelle skrivefeil:
    Igjen, det er dømt til å skape misforståelser og forvirring.
  • For Norge, unngå å bruke noe annet enn .no og .com:
    Endelser som ikke er nasjonale vil bli oppfattet som spam-signaler i Google, og gir dårligere SEO.
  • Domenelengder over 15 karakterer:
    Lengre navn har større sjanse for misforståelser, skrivefeil, eller at folk husker adressen feil.
  • Bindestreker:
    Google oppfatter det som et spam-signal, så SEO blir vanskeligere.

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar