Google Tag Manager og forbrukeratferd

For digitale produkter og organisk markedsføring er det essensielt å følge med på hvordan brukerne ter seg på nett. Med loggemulighetene som finnes med Google Tag Manager er det heller ingen grunn til å ikke gjøre dette.
Noen ser ut til å se seg blinde på users, pageviews, sessions og time on page som det eneste som betyr noe, men dette er som å spise brød uten pålegg – Særlig når en gratis konto i Google Tag Manager er alt som trengs for å avansere til langt mer detaljer, dypere analyser og forbrukerforståelse.

Eksempler på hva som kan logges med Google Tag Manager:

  • Clicks:
    • Clicks og informasjonen som kan hentes rundt dem er undervurdert. Hvordan finner du ut hvilken intensjon hver side trigger i brukerne? Eller hvilken side som fungerer best på å trigge ulike intensjoner? Hva med å vite nøyaktig hva på en side som får folk til å klikke?
    • Finn ut dette ved å tracke clicks i kombinasjon med page URL og click text, og sende som events eller custom dimensions.
  • Sidesekvenser:
    • Er det noen sideseksjoner folk går mye mellom? Er det noen snarveier på siten som brukerne savner? Er det noen temaer som har stor felles målgruppe?
    • Finn ut dette ved å tracke referrer, page URL og click URL i custom dimensions, og sjekk hvilke kombinasjoner av disse som forekommer hyppig.
  • Active time:
    • Du har sikkert innsett at den tradisjonelle Time on page og Session duration teller med tiden brukerne eventuelt er AFK, og tiden det går mens en side ligger i en tab i bakgrunnen. For å vite hvor lenge brukerne faktisk har vært aktive må man måle tid mellom klikk, scrolling og tastaturbruk for hver bruker.  Timere i Google Tag Manager ordner det.

 

  • https://www.internetrix.com.au/blog/longlist-of-events-you-never-know-can-be-tracked-on-your-website/

Legg igjen en kommentar