Eksempel på hvordan persona kan bygges, med biografiske detaljer som problemer og mål

Persona som produkt av Adwords

Å lage en persona kan ta lang tid dersom man ikke vet hvordan det gjøres. Det hjelper å ha en grunnleggende forståelse for hvordan personlighetstyper pleier å henge sammen. Det viktigste er derimot å undersøke statistikk fra Google, og sette dette i et ordnet system.

Hvem handler på H&M?

  1. Slå opp “h&m” i AdwordsDisplay Planner
  2. Statistikken viser at nesten halvparten som søker på “h&m” er i aldersgruppen 24-44 år.
  3. Kjønnsfordelingen er omtrent 50-50.
  4. Nesten halvparten av brukeren surfet via mobiltelefonen.
  5. Temaer søkerne også interesserer seg for:
    1. Biomasse
    2. Shopping
      1. Online shopping
      2. Accessories
      3. Merkevarer
      4. Salg
      5. Klær
        1. Mote
        2. Kjoler
        3. Yttertøy
        4. Formelle klær
        5. Casual klær
    3. Green living
      1. Alternativ energi
      2. Fornybar energi
      3. Vindkraft
    4. Flaggregler, flaggdager
  6. Åpne Keyword planner
  7. For hver website som ble listet i Display Planner, sjekk keywords basert på den websiten.
    Dette viser deg hvilke andre ting websitens brukere interesserer seg for.
  8. Ytterligere temaer brukergruppen er interessert i:
    1. People search
    2. Natur, ville dyr
    3. Cruiseskip, reising
    4. Helse
      1. Lus i håret
      2. Cellulitter
      3. Trening
        1. Styrketrening
        2. SATS
        3. Karbohydrater
    5. Shopping
      1. Klær
        1. Denim jeans
        2. Merkevarer
      2. Elektronikk
        1. Gadgets\USB
        2. Hodetelefoner/øretelefoner
      3. Salg
        1. Black friday
        2. Cyber monday
      4. Diamantring

Eksempel på persona av en shopalic

Persona for H&M

  • Fra dette kan vi bygge opp følgende persona:
    • Navn: Freidis Feeler
    • Alder: 34 år
    • Sivilstatus: Single, 1 barn.
    • Bosted: Oslo
    • Yrke: Frisør
    • Beskrivelse:
      • Hun er utadvendt, interessert i mennesker, og reiser gjerne til nye steder.
      • Hennes interesse for mennesker bidrar til at hun er opptatt av å ta seg bra ut, både i klesstil og kroppsform. Hun passer derfor på å være ajour med mote, samtidig som hun trener aktivt på SATS. Det koster å være oppdatert i mote, så hun forsøker å handle på tilbud for å spare penger.
      • Det er viktig for henne at ting føles bra, man skal være sunn og etisk. Hun passer på at kroppen får den mosjon og det kosthold den trenger, og at hennes personlige relasjoner holdes positive.
      • Hun irriterer seg over forurensing i verden, og hvordan det ødelegger for naturen. Hun er derfor engasjert i alternative former for energi, særlig fornybar energi.
      • Hennes fokus på mennesker, pent utseende, tilbud og etikk gjør at hun ofte tenker med peripheral route. Hun er glad i bra stemning, fine farger, god musikk og gode følelser.
      • Hun handler en del på impuls, og hun har ikke noe imot det. Hun liker å utforske butikker og marked, og kjøper det som føles riktig for henne.
    • Mål:
      • Bruke mindre tid på å lete etter klær til forskjellige anledninger.
      • Bruke mindre penger på å vedlikeholde en god garderobe.
    • Problemer, utfordringer og frustrasjoner:
      • Tar lang tid å finne klær til forskjellige anledninger.
      • Klær går opp i sømmene eller får små hull.
      • Dyrt å vedlikeholde en garderobe med pene klær.

Vil du lese mer?

  • Slideshare – Audience research
  • Marketingland – How To Do Audience Research That Helps Focus Your Content Marketing
Facebooktwitter

One thought on “Persona som produkt av Adwords

Legg igjen en kommentar