Logiker og følelsesmenneske som målgruppe

Èn vanlig måte å skille mellom personlighetstyper og karakterisere personer, er å se på hvor logiske og emosjonelle de er. Ettersom emosjoner ikke har noen sammenheng med logikk, så kan det i mange tilfeller være nødvendig å velge å fokusere på èn av dem. Grunnet dette så har hver person som regel en preferanse for èn av dem.
Flere personlighetsmodeller forsøker å skille mellom mennesker som har hver av de to preferansene, og modellene bruker gjerne forskjellige navner på typene. Jeg refererer derfor gjerne bare til de to typene som logiker og følelsesmenneske.

Logiker og følelsesmenneske i det daglige

Ettersom man utvikler en preferanse for enten logikk eller emosjoner, så betyr dette at hver person får et mønster i sin atferd og resten av sine preferanser.
Noen mennesker fokuserer veldig mye på emosjoner, andre gir blaffen i både egne og andres emosjoner.
Noen prioriterer logikk langt over egne og andres emosjoner, mens andre gir blaffen i om de motsier segselv.
Noen mennesker kan være veldig balanserte og vanskelige å plassere, men som regel er det et spørsmål om å ha et trent øye.

Emosjoner > Logikk
  • Vanligst blant de som er interessert i mennesker, barn, dyr og natur.
  • Vanligst blant de som er glade i fag som tegning, interiør, teater, omsorg og pleie.
  • Vanligst blant troende til religion og overnaturlige fenomener som horoskoper, spøkelser, tankelesing, sanndrømthet, synskhet, o.l.
  • Tiltrekkes av god stemning, hyggelig atmosfære, positive emosjoner, moro, godt selskap, pene gjenstander, god musikk.
  • Synes som regel det er viktig å føle seg inn i hver interaksjon de har med andre mennesker, og føler seg inn på stemning, humør, stemmeleie, kroppsspråk, blikkontakt, indikasjoner på emosjoner, bakgrunnslyder, lyssetting, etc.
  • Trives godt peripheral route, og synes ikke det er så viktig å bruke central route.
Logikk > Emosjoner
  • Vanligst blant de som er interessert i data, teknologi, motor og mekanikk.
  • Vanligst blant de som er glad i fag som fysikk, IT, matte, økonomi, arkivering og militære.
  • Vanligst blant de som er sterkt skeptiske til både religioner og overnaturlige fenomener.
  • Tiltrekkes av ting som er logiske (feks fysikk, IT, mekanikk, økonomi), genuint nyttige, rasjonelle argumenter, utfordrende diskusjoner, intellektuelle utfordringer, forskning, statistikk.
  • Kan ofte undervurdere betydningen av ikke-verbal kommunikasjon, tenker gjerne ikke over kroppsspråk eller blikkontakt, bryr seg mindre om stemmeleie og humør, ignorerer bakgrunn som stemning, bakgrunnslyder og lyssetting, gir ofte blaffen eller overser i indikasjoner på emosjoner hos samtalepartner.
  • Higer ofte etter å være i central route, frykter kanskje å være i peripheral route

Dersom du kjenner til peripheral- og central route, så ser du raskt at det er en betydelig forskjell i tenkemåten her.

mekanikk

Logiker og følelsesmenneske som kunde

Du har kanskje fått med deg at stort sett alt av reklame vil sikte seg inn på peripheral route.
Også selgere elsker å sikte seg inn på denne tenkemåten.
Følelsesmennesker er rett og slett mer utsatte for impulskjøp og dårlige kjøp, enn hva logikere er.
Logikere er mer sannsynlige for å ignorere og løpe når de ser typisk reklame, og er gjerne langt mer skeptiske til både reklamer og selgere.
I den andre enden vil følelsesmennesker ofte si “Noe så tørt og kjedelig” om ting som fasinerer logikere. Det er derfor veldig vanskelig for reklamer og selgere å appellere til både logikere og følelsesmennesker samtidig.

For et firma, og særlig en butikk, bør derfor logiker/følelsesmenneske utgjøre en del av definisjonen av målgruppe og persona. Også branding bør gjøres med dette i minnet. Dette gjelder uavhengig av inbound/outbound marketing.
Dersom man ikke fokuserer på èn av dem, risikerer man å feile mot hardt kunder av begge typene.

Noen eksempler på butikker som appellerer mot de to typene:

E > L
  • Blomsterbutikker generelt
  • Dyrebutikker generelt
  • IKEA
  • Klesbutikker generelt
  • Narvesen
  • Smykkebutikker generelt
L > E
  • Clas Ohlson
  • Biltema
  • Byggmaker
  • Kjell & Company
  • Komplett
  • Teknikmagasinet

Ser du hvorfor?

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

3 thoughts on “Logiker og følelsesmenneske som målgruppe

Legg igjen en kommentar