Peripheral Route – I feel ya!

Måten vi tenker på varierer fra øyeblikk til øyeblikk, avhengig av både hjernestruktur, situasjon og erfaring.
Hver gang vi befinner seg i en akutt, fremmed situasjon, så tenker vi med peripheral route. Dette er typisk de situasjoner hvor vi blir stresset, og stress øker sannsynligheten for at vi tenker med peripheral route. Dette skyldes hvordan hjernen vår fungerer, og er ikke noe vi kan gjøre noe med.
Vi kan trene oss opp i å mestre bestemt situasjoner, for å unngå at vi tyr til peripheral route og blir stresset. Vi kan derimot ikke trene oss opp i alt som finnes av situasjoner, og derfor ikke totalt unngå stress eller peripheral route.

Hvorfor insinuerer jeg at peripheral route er noe dårlig?
Fordi det er der vi gjør flest dårlige vurderinger, og tar avgjørelser som vi etterpå angrer på.
Dette er særs relevant for hvordan vi oppfører oss i butikker, og hvordan vi reagerer på salg, reklamer og selgere.

Typisk peripheral route

Så hva innebærer peripheral route?

Når, hvor og hvorfor?

  • Vi har en tendens til å ty til peripheral route hver gang vi er stresset.
  • Hver gang vi møter akutte, fremmede situasjoner, fordi slike situasjoner stresser oss.
    Dette kan være små filleting, som at noen sier en kommentar som forvirrer oss. Gode selgere vet å utnytte sistnevnte.
  • Hver gang vi mottar en påstand, samtidig som vi enten blir distrahert eller av andre grunner ikke analyserer påstanden. Mye brukte eksempler på dette er reklamer som apellerer til sosial status, å være “kul”, å ha det gøy, at noe smaker godt, og andre gleder som kommer raskt. Vi tenker ofte bare “Nice, vil ha!”.
  • Hver gang vi er for opptatt med èn ting, til å bry oss om å tenke skikkelig igjennom en annen ting.
  • Hver gang vi er skikkelig mentalt slitne, og føler at vi ikke orker å tenke skikkelig igjennom noe.
  • Hver gang vi baserer oss på “magefølelse”, “intuisjon” eller ren erfaring. Alle disse er forøvrig er vist å være pålitelige kun når vi kan sanse situasjonen (feks “kan denne maskinen være farlig?”), og ikke på feks sannsynligheten for å vinne i lotto eller spå fremtiden.
  • Hver gang vi baserer oss på religiøs tro.
  • Hver gang vi baserer oss på emosjoner.
Typisk peripheral reklame
Typisk reklame vinklet mot peripheral route

Hva og hvordan?

Alle de nevnte situasjonene utgjør en eller annen form for stress.
Stress skaper en situasjon hvor hjernen delegerer konsentrasjon og resursser til overlevelse, fremfor tenking.
Vi handler mer automatisk, mer instinktivt, og får problemer med å klare å planlegge eller analysere.
Om bilen vi kjører får kraftig sleng, så gir vi blaffen i hårfargen til damen som går ved veien.

Detaljer blir uinteressante fordi de ikke prioriteres.I peripheral route kan vi lett bli påvirket av en påstand uten å tenke over det. Uten resursser til å analysere påstanden, så vil ikke hjernens “realitycheck” slå inn.

Evolusjonært sett har det også vært en fordel å adlyde andre mennesker blindt, dersom man befinner seg i en akutt, stressende situasjon. Vi velger instinktivt å adlyde andre blindt i en stressituasjon, fordi det potensielt kan være dødelig å ikke gjøre det.
Noen sier “hopp”, og vi hopper, fordi vi er så stresset av en svær elefant (bokstavelig eller billedlig) som er mye viktigere å fokusere på.

Dette skjer med alle mennesker, hele tiden.
Oppmerksomheten vår har tunnelsyn, og vi gjør lynraske vurderinger av hva som er viktigst å fokusere på.
Gode selgere vet dette utmerket godt, og kan finne på ymse avledningsmanøvre for å gi kunder “kommando” om å kjøpe.
Slike avledningsmanøvre kan være en engasjerende tale (Hitler), fysisk tiltrekning (damer på bilpansere), eller trigging av emosjoner.

Typisk reklame vinklet mot peripheral route
Typisk reklame vinklet mot peripheral route

Hvor farlig er det?

Påvirkning og overtalelse gjennom peripheral route er gjerne veldig kortvarig.
Du ser et fint produkt i en butikk, og har veldig lyst der og da. Så går du videre, og 5 minutter etter er hele tingen glemt.
Kanskje opplever du å bli så opphisset at du er utro, og angrer som en gal rett etterpå.
Eller du blir så engasjert av damene på bilpanseret at du kjøper bilen. Etterpå skjønner du ikke hva du tenkte på.
Dette kan mulig også være en årsak til at hypnose fungerer på noen mennesker. Distrahèr personen nok, og h*n gjør hva du ber om.

De største farene ved å bli påvirket av peripheral route ligger i risikoer som impulskjøp, gambling, rusmisbruk og utroskap.
Dersom man har en tendens til å falle for èn av disse tingene, så har man høyere risiko for de andre også.
Faren er derfor størst for noen som har begrenset økonomi, er glad i rusmidler eller har lett tilgang til utroskap.

Vil du lese mer?

Facebooktwitter