Gode søkeord og keyword research: Ikke gjør som Google sier

Det er lett å tro at alle søkeord som er relatert til dine produkter vil være egnet. Det kan også være lett å tro at dersom Google Keyword Planner foreslår en gruppe søkeord til en AdWords ad group, så må de søkeordene være relaterte og godt egnet. Googles Display Planner er sterkt uenig. Relevansen for […]

Følelsesmennesker finnes i to hovedtyper - de glade og de triste, eller gledessprederne og skeptikerne

Følelsesmennesker – Ulike målgrupper

Tidligere er det beskrevet hvordan noen mennesker er primært logikere, og andre er primært følelsesmennesker. Videre er det beskrevet hvordan følelsesmennesker appelleres til på en helt annen måte enn logikere. Det som ikke er nevnt ennå, er at det finnes ifølge forskning 2 hovedtyper av følelsesmennesker: De glade og de triste. Disse to typene oppfører […]

Bounce rate forteller deg hva og hvor du gjør feil, spesielt mtp keyword og målgruppe

Bounce rate – Hva er dette for noe tull?

Digital markedsføring er survival of the fittest. Lær og tilpass, eller forbli usynlig. Det er mange ting som kan tilpasses og optimaliseres, og dermed mange ting som kan gjøres feil. Med andre ord, det er mange ting å følge med på for å sjekke at man gjør ting riktig. En av de viktigste måtene å […]

Eksempel på hvordan persona kan bygges, med biografiske detaljer som problemer og mål

Persona som produkt av Adwords

Å lage en persona kan ta lang tid dersom man ikke vet hvordan det gjøres. Det hjelper å ha en grunnleggende forståelse for hvordan personlighetstyper pleier å henge sammen. Det viktigste er derimot å undersøke statistikk fra Google, og sette dette i et ordnet system. Hvem handler på H&M? Slå opp “h&m” i Adwords‘ Display […]

Googles Display Planner redder dagen

Trenger du inspirasjon og innspill til keyword planning? Idèer om hvor du skal kjøpe annonseplass? Idèer til personaer? Null problem, Googles Display Planner fikser biffen! Hva kan Display Planner hjelpe deg med idag? Display Planner er en liten bit som utgjør Google Adwords. Om du trenger keywords, informasjon om målgruppen, eller tips til annonsering, så vil […]

Keyword research – Do it or fail

Å finne gode keywords kan være utfordrende, ettersom mange keywords kan være brukt hos “alle”.  Du kommer ikke langt ved å fokusere på keyword “klær” alene. Å sikte seg mot de gale termene vil også gi veldig mye dyrere annonser hos Adwords. Det er derfor viktig med keyword research for å finne hvilke keywords man […]

Persona er din laser for synlighet

Segment, målgruppe og persona kan ligne mye i betydning, og brukes mye på samme måte. De er sentrale begreper for all form for markedsføring, og bidrar til kostnadseffektiv synlighet. Men hva er forskjellen på dem, og hvordan fungerer de? Spisset synlighet Det er essensielt i markedsføring at man fokuserer på de kundene som er lettest å selge […]

Logiker og følelsesmenneske som målgruppe

Èn vanlig måte å skille mellom personlighetstyper og karakterisere personer, er å se på hvor logiske og emosjonelle de er. Ettersom emosjoner ikke har noen sammenheng med logikk, så kan det i mange tilfeller være nødvendig å velge å fokusere på èn av dem. Grunnet dette så har hver person som regel en preferanse for […]