Hvorfor 90% av alle startups feiler

I Norge idag er det stadig flere som velger å bli gründere, og setter igang startup-prosjekter av alle slag.
Det sies at 90% av alle startups feiler, men hvorfor?

Statistikk for startup

På det norske markedet spesifikt er det lite statistikk å finne, men tall for det amerikanske markedet gir noen troverdige forklaringer for mislykkede startups:

  • Manglende kompatanse/erfaring/kunnskap
  • Dårlig økonomisk kontroll – kapitalmangel og dårlig håndtering av gjeld
  • Uegnet firmalokalisering
  • Overinvestering i anlegg og verktøyer
  • Dårlig lagerstyring
  • For tidlige lønnsuttak / personlig bruk av firmaets penger
  • Uforutsett vekst
  • Uhåndtert konkurranse
  • Dårlig salg

Resultatet av disse feilene er følgende graf, hvor 50% har feilet innen 5-6 år og 75% innen 17 år.

Den neste grafen viser hvordan overlevelsesraten varierer med bransje, vist ved høyeste og laveste overlevelsesrate:

Overlevelsesraten er altså fra 25-40% etter 11 år, avhengig av bransje.

Videre viser statistikk fra USA:

  • Førstegangsentreprenører (første startup) har en overlevelsesrate på 20,8%
  • Erfarne (andre startup eller senere) har en overlevelsesrate på 25%
  • Tidligere vellykkede entreprenører har en overlevelsesrate på 30,6%
  • Startups med flere entreprenører hvor ingen tidligere har klart det, har en overlevelsesrate på 17,9%
  • Startups med flere entreprenører hvor ingen tidligere har gjort startups, har en overlevelsesrate på 14,1%

 90% startups feiler – myte eller fakta?

Statistikken overfor sier at overlevelsesraten er fra 14% til 40%, avhengig av bransjen og gründernes tidligere erfaring. Denne statistikken er basert på resultater for 11-22 års drift.
Hva som er realiteten etter 22 år vet vi ikke. I teorien kan prognosen etter 30  års drift være 10% overlevelsesrate.
Så der har vi det: Det er bare teori og spekulasjon at overlevelsesraten er 90%, og denne utbredte påstanden forteller 0 om hvilket tidsvindu det er snakk om.
Faktum er også at de som kommer med denne påstanden sjelden kan vise til noen reliabel kilde, og at de stort sett alltid har økonomiske grunner til å komme med engasjerende påstander. Spesielt internett er fullt av kommersielle aktører som tjener penger på å først vekke nysgjerrighet og engasjement i leserne sine, og deretter selge dem content som bøker.

Påstanden “90% startups feiler” er rett og slett en intensjonelt konstruert myte, ment dels for å vekke engasjerte lesere og kanskje dels for å skremme potensielle konkurrenter fra å prøve på noenting…
Dette er en inbound marketing teknikk.

Dette er et fint eksempel på flere ting:

  • At vi i informasjonsalderen ikke kan stole på hva vi leser, uten å grundig sjekke alle kilder tilbake til opprinnelsen.
  • At kommersielle aktører tjener penger på å villede folk med hva enn de ønsker at potensielle kunder skal tro.
  • At internett er fullt av kommersielle artikler med oppdiktet innhold, som aktivt forsøker å fremstå som troverdige.
  • At folk som jobber med markedsføring sloss en krig mot hverandre, og sammen skaper et samfunn hvor de selv ender med å bli lurt, fordi de villeder hverandre til å tro ting som konkurrenter har diktet opp.

Her må man holde tunga rett i munn og kjenne lusa på gangen.

Kilder

  • https://papers.ssrn.com/sol3/papers2.cfm?abstract_id=933932
  • https://www.bls.gov/bdm/entrepreneurship/entrepreneurship.htm
  • http://blog.capterra.com/small-business-statistics/
  • https://smallbiztrends.com/2016/11/startup-statistics-small-business.html
  • https://www.quora.com/What-is-the-truth-behind-9-out-of-10-startups-fail
Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar