Bounce rate forteller deg hva og hvor du gjør feil, spesielt mtp keyword og målgruppe

Bounce rate – Hva er dette for noe tull?

Digital markedsføring er survival of the fittest. Lær og tilpass, eller forbli usynlig.
Det er mange ting som kan tilpasses og optimaliseres, og dermed mange ting som kan gjøres feil.
Med andre ord, det er mange ting å følge med på for å sjekke at man gjør ting riktig.
En av de viktigste måtene å finne egne feil og svakheter, er å følge med på bounce rate. Hvor mange av besøkerne lukker siden med en gang de kommer inn, fordi det ikke var interessant? En slik bounce kan få brukeren til å tenke “Hva er dette for noe tull? Det var ikke dette jeg ville ha!”.
Kort sagt, det hjelper ikke å være godt synlig hvis du bare viser deg for folk som ikke bryr seg.

Bounce rate – Din feilrate

Bounces røper at du har truffet feil målgruppe. Det keyword eller annonse du har brukt, var ikke relevant for hva brukeren lette etter.
Bounce skal selvfølgelig være så lav som mulig, for din målgruppe. Du ønsker derimot ikke å ha lav bounce for alt og alle – det ville innebære å fri til alt av brukere av alle slag og nasjonaliteter, og det lønner seg ikke.

I Google Analytics ønsker du dermed å se på bounce rate for din egen målgruppe:

  • Bounce rate for pages:
    • Høy bounce er sider som engasjerte så lite at brukerne ikke ville bruke mer tid på websiten.
      Løsning: Skriv bedre, og\eller rett opp bruk av keywords, slik at du treffer riktig målgruppe.
    • Lav bounce er artikler folk syntes var spennende, og du bør skrive mer av det.
  • For Ad groups
    • Høy bounce er mislykkede ad groups, altså ad groups hvor keywords ikke passer sammen målgruppen. Du får besøk, men av feil brukere.
      Løsning: Lag en ny ad group med andre keywords. Gjør bedre keyword research, og sett deg bedre inn i målgruppen.
    • Lav bounce er ad groups som har matchet riktige keywords mot målgruppen sin. Forsøk å kopiere deres suksess.
  • Browser size
    • Høy bounce tyder på at artikkelen/websiden er dårlig formatert/tilpasset brukerens oppløsning.
      Løsning: Sjekk ut websiden fra en browser på den størrelsen selv, og finn ut hvordan du kan forbedre det.
  • Device Category
    • Høy bounce på en device category tyder igjen på dårlig formatering. Idag vil en veldig stor andel av brukerne surfe via særlig mobil. Pass på at ditt content er riktig formattert for brukerne!
      Løsning: Som over, sjekk ut websiten fra den aktuelle device category, og finn ut hvordan du kan forbedre designet.
  • Service provider
    • Høy bounce i Service provider vil røpe hvilke sosiale miljøer du treffer med dine keywords.
      Service provider forteller hvilket lokalmiljø kommer brukeren fra. En skole? Et sykehus? En IT-arbeidsplass?
      Dersom du har høy bounce på noen som matcher målgruppen din, så er antagelig ditt content for dårlig skrevet.

De nevnte variablene kan med fordel settes inn i en egen “Dashboard”, for å få raskt overblikk over alt.
Lag deg en rutine for å gå igjennom hver av disse, og fikse alt som ikke er bra nok.

Ikke tråkk i salaten

Eneste måten å unngå bouncing, er å… unngå bounce. Altså, man må sørge for at leseren er interessert i å bli værende på websiten. Alt handler da om forebygging, mot at leserne ikke er interesserte i innholdet.

  • Første, viktigste måte å gjøre dette er å sørge for at content er relevant for hva leseren kom for. Clickbaiting kan gi mange klikk, men kan også gi stygge bounces. Keywords, tekst i ads og image i ads må være relevante. Dette alene er en grunn til å gjøre keyword research.
  • Negative keywords er også et viktig middel: Sjekk alltid regelmessig hvilke Search Terms folk har brukt for å finne dine adds, og legg til på Negative Keywords dersom Search Term ikke var relevant.
  • Bruk all info du har om målgruppen din, og implementèr det i ad groups!
    • I Ad Group kan du se hvilke Display Networks annonsen er blitt vist, og ekskludere alle websites du vet ikke er relevante.
    • Dersom websiten din ikke er internasjonal, sett kampanjen til å kun vises for brukere i den aktuelle regionen.
    • Om websiten din ikke er på engelsk, sett kampanjen til å kun vises for brukere av det norske språket.
    • Hvis du ser at interesserte brukere ‘alltid’ kommer på visse tider av døgnet eller bestemte dager i uka, så kan kampanjen settes til å kun vises til de tidene.
    • Sjekk hvilke kilder leserne kommer fra, og ekskludèr dem som har høy bounce rate.
  • Forbedre eller fjern det content som har høy bounce rate. Google liker content som blir oppdatert og vedlikeholdt, så dette gir dobbelt valuta.
  • Lag deg en report som viser Dimensions Landing Page og Keyword, og Metrics Avg Time On Page, Bounce Rate og Hits. Bruk denne til å oppdage entries gjennom urelevante keywords, og mindre bra content.
    • Om du ser høy bounce rate på en side, tross at keyword ser relevant ut, så kan du finne ut mer om hva leserne lette etter. Bruk Display Planner til å finne ut hva brukere av det aktuelle keywordet pleier å være interesserte i. Kanskje finner du at ditt keyword har forskjellige kontekster og betydninger.

Ytterligere effekter av god bounce

En del mener at bounce-rate også påvirker keyword ranks direkte, mens andre er uenige.
Rand Fishkin, toppleder i MOZ, har fortalt om et eksperiment han gjorde for å finne ut av dette. Han ba store grupper mennesker om å klikke i vei på bestemte linker, for å teste om dette påvirket rankingen. Resultatet var at det så ut til å ha en inkonsistent effekt, noe som tyder mot en tredjevariabel.
Googles senior søkestrateg Andrey Lipattsev mente også at det heller var en tredjevariabel som slo ut – at testen påvirket Googles prioritering av temaer, mer enn resultatene på de testede linkene i segselv.

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar