Dashboards for automatisering av småskala webanalyse

De fleste bedrifter og organisasjoner har ikke ressurser til å gjøre noe særlig ut av webanalyse, men samtidig er forbrukeranalyser helt nødvendig for å lykkes. Det mest kostnadseffektive er da å sette opp dashboards.

Dashboards fungerer som live monitorer for rutinemessig webanalyse, man setter dem opp 1 gang og får oppdaterte tall når som helst for alltid. Hvis man har behov for de samme analysene, grafene eller statistikken stadig vekk, så er dashboards løsningen. Dette innebærer da også at slik analyse kan automatiseres og spares tid på ved å sette opp dashboards.

Man kan sette opp dashboards for alle slags datakilder\digitale logger, enten det er GA, newsletter-softwares, egne databaser, big data, hva som helst nesten.
De tekniske løsningene for dashboards er mange og ulike, og velges særlig utifra hvor de opprinnelige dataene skal hentes fra. Ulike datakilder kan kobles til ulike third-parties, og ikke alle datakilder har like mange støtteløsninger.
Google Analytics er dog tilgjengelig i stort sett alle løsninger.

Google Data Studio er en dashboardløsning som håndterer mange ulike datakilder, inkludert GA og Google Sheets.

Sleng inn hvor du vil hente data fra, hva slags tabeller og grafer du vil ha med hvilke kvantitative og kvalitative data, filtere og tidsperiode.
Nå kan du forandre tidsperioden for å se samme statistikk og grafer for en annen periode, eller du kan komme tilbake noen dager senere og få nye, oppdaterte tall uten å gjøre noen som helst endringer.

Nå har du automatisert analyser og spart masse tid og arbeid!

Legg igjen en kommentar