Hva selger?

Definèr din niche – Hvorfor handle i din butikk?

Mye skal vurderes og planlegges når man skal starte et nytt firma eller butikk. De fleste starter med å bestemme seg for hva slags produkter som skal selges.

Hvorfor handle i din butikk?

Mye kan selge, om markedsføringen gjøres riktig. De fleste store kjeder og butikker idag har noen fokusområder som skal lokke kundene, enten i form av spesifike typer produkter eller måten produktene selges:

Produkttyper

Rimelige forbruksvarer kan være lettere å selge, ettersom lav pris gjør at kunder ikke legger så mye krefter i vurderinger før de kjøper (peripheral route to persuasion). Ett eksempel er tyggegummi. Fordelen ved å basere en bedrift på slike produkter er at kunder er mer villige til å prøve ut nye ting, og ikke er så opptatte av å få god valuta for pengene. Ulempen er at slike produkter stort sett har lav profitt i kroner per salg, man må selge større kvantum for at alt skal lønne seg.
Dyrere enkeltinnkjøp krever en annen type overbevisning (central route to persuasion), som kan være mer krevende å få til. Ett eksempel er bil. Fordelen ved å basere en bedrift på slike produkter er at hvert salg gir god profitt i kroner, det er gjerne mer penger å hente her. Ulempen er at kundene kjøper færre produkter og trenger mer overbevisning for å kjøpe.

Painkiller er et begrep for produkter ment å dekke et konkret behov eller problem som kundene har. Disse kan være relativt enkle å få solgt, siden kundene gjerne leter aktivt etter et slikt produkt. På den annen side selges disse ofte gjennom central route to persuasion. Eksempler er hodepinetabletter, lim, printere, førstegangsboliger, etc.
Vitamin er et begrep for produkter som ikke dekker konkrete behover eller problemer, men som skal gi kunden en følelse av forbedring, velvære e.l. Kundene leter gjerne ikke aktivt etter slike produkter, men til gjengjeld er ofte produktene aktuelle i årevis, kanskje hele livet. Disse selges nesten utelukkende gjennom peripheral route. Eksempler er sminke, skjønnhetsprodukter, smykker, gardiner, motorsykler, stereoanlegg, etc.

Tilrettelegging

Service er en viktig del av salg, og kan avgjøre hvem kundene velger å handle hos. Det hjelper ikke å selge Samsungs nyeste topprodukter dersom kundene er misfornøyde med servicen. Service inkluderer hyggelig betjening, å vise interesse for kundens tilfredsstillelse, gode rutiner, pene lokaler, riktige priser og mer. Spesielt for restauranter og hoteller så vil service ofte spille en stor rolle.
Mange butikker mister også kunder og får elendige omtaler grunnet dårlige service.

Utvalg er en viktig del av butikkens identitet. En del butikkjeder og bedrifter velger å øke utvalget som en strategi for å selge mer, feks bensinstasjoner og postkontorer som gikk fra å være spesialforretninger til å tilby stadig mer attåt.
Innimellom blomstrer det opp butikker og kjeder med nichefelter, som viser at nicher ikke er ekvivalent med lite utvalg, feks iphonedeksler.no eller Smallsize.

Prisnivå påvirker først og fremst hvilken målgruppe man treffer, men det kan også avgjøre konkurransedyktigheten i markedet.
De fleste bransjer har noen aktører som fokuserer på lave priser, som en viktig komponent i hva de tilbyr kundene.
Prisnivå er viktig for mange kunder, av flere grunner. Noen har rett og slett dårlig råd. Noen ser etter en painkiller, men de vil ikke kjøpe mer enn det mest nødvendige (som billig dopapir). Noen kjøper billig for å teste ut noe nytt, før de er villige til å betale mer.
Andre velger å ignorere pris og kjøpe dyrt, som en måte å vise sosial status (merkevarer).
Prisnivå kan derfor fungere som identitet, avgjøre hvilke bedrifter man konkurrerer mot, hvilke målgrupper man tiltrekker, og markedsføringen bør tilpasses dette.

Tilgjengelighet er en egenskap mange ikke tenker på. Dette inkluderer ting som kort vei til butikken, sentral plassering av butikken, at butikk og produkter er enkelt å finne frem til, at nettstedsadressen er enkel å huske, at man må oppgi minst mulig informasjon for å handle, gode åpningstider og lav nedetid.
For utsalgssteder på landet er det ofte helt vitalt å være lett synlig fra hovedveien, og det samme gjelder på internett.
To vanlige årsaker til at kundene ikke kommer, er at butikken enten er ukjent eller for langt unna til å konkurrere med alternativene.

 

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar