Adwords og SEO kan kombineres, for lave kostnader og maksimal synlighet

Adwords vs SEO, hva er best?

Jeg ser at mange søker på “Adwords vs SEO” og sammenligner Adwords med SEO, og lurer på hvilken de skal velge.
SEO er gratis, mens Adwords gjør at man kan komme på toppen i søkeresultater og får ekstra synlighet.

Men hva i granskauen får folk til å tro at man må velge enten Adwords eller SEO?
Å skulle velge mellom disse to er som å skulle velge mellom kniv og gaffel – Å sammenligne dem blir som å påstå at det ikke går an å eie og bruke både kniv og gaffel samtidig.

Adwords vs SEO? Ja takk, begge deler!

SEO betyr søkemotoroptimalisering, og handler selvfølgelig om å optimalisere sitt content mot søkemotorer. Her kommer keywords inn, som grunnstoffet vi bygger SEO av.
Adwords handler om å legge ut annonser i Googles søkeresultater, det handler ikke om å optimalisere content mot søkemotorer.
Adwords’ annonser fungerer ved at de vises når brukere søker på de bestilte keywords. Derfor er keywords en viktig del av Adwords, og Adwords inneholder derfor en del verktøyer til å finne de rette keywords for annonser.
SEO handler ikke om Adwords og Adwords handler ikke om SEO, men begge deler handler om keywords. Det er ikke noe Adwords vs SEO.

Se på illustrasjonen under:

adwords vs seo - hva er hadwords og hva er seo?

Optimalt scenario er ikke å velge enten Adwords eller SEO, men begge deler!
Sålenge man gjør ting riktig, så finnes det ingen god grunn til å ikke gjøre begge deler. De har fordeler og ulemper, de utfyller hverandre, og de er aldri veien for hverandre.
Selv hvis du er en privatperson med lite budsjett, så kan du få mye verdi fra Adwords om du bare gjør det riktig.
Selv hvis du er en privatperson med begrenset, lite tid, så kan du få mye effekt av SEO om du bare gjør det riktig.

Så hvor i all verden har folk idèen ifra, at de må velge?

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar