Adwords sier at du liker golf

Er det ett verktøy du trenger for digital annonsering\reklame, så er det Googles Adwords. Verktøyet er populært både fordi det har monopol på å levere reklame direkte i Googles søkemotor, og fordi det inneholder en rekke andre features med solid nytteverdi.

Selvforklarende adwords

Adwords handler om å bruke ord og fraser, når man lokker brukere og måler popularitet for websites, web pages og annonser.
Som vi alle vet så lagrer Google en stor mengde dataer om brukerne sine, og bruker dette til målrettet reklame.
Disse dataene inkluderer ting som kjønn, alder, bosted, hva man søker på, hvilke websites man besøker, hva slags device man surfer nettet med, hvor lang tid man bruker på hver nettside, hva man klikker på i hver nettside, etc etc etc.
All denne informasjonen lagres hos Google, og brukes til å regne ut en drøss med statistikk. Statistikken brukes så til å finne ut hva slags reklame som er sannsynlig å være relevant\interessant for hver enkelt bruker. Dette vil så påvirke både hvilken reklame nettbrukere ser, hvor reklamen til en butikk vises, og hvordan et firma danner sin målgruppe og sine personaer. Det handler til slutt om å hjelpe firmaer med å bli synlige for sine målgrupper.
Mange sluttbrukere er redde for å miste privatlivet sitt, men disse dataene (statistikken) er verdifull for vitenskapelig forskning såvel som reklamebransjen.

Diskret markedsføring

For firmaer som baserer seg på inbound marketing, så er Adwords særlig viktig. Adwords putter ikke reklame i pop-ups og emailer til hvermansen, men viser dem i søkeresultater for brukere som har vist relevante interesser. På denne måten slipper man å betale for å vise reklame til brukere som ikke er i målgruppen, og man kan bedre skreddersy annonser mot målgruppen. Målgruppen unngår å få reklamer som overhodet ikke interessante, og firmaet slipper å bruke tid på uinteresserte brukere.
Dette er i tråd med i permission marketing, som inbound marketing livnærer seg av.  For å optimalisere annonsering finner du følgende hjelp i Adwords:

  • På hvilke websites er det lurt å vise annonsene dine?
  • I hvilke apper er det lurt å vise annonsene dine?
  • Hvilke regioner av verden vil du betale for å annonsere mot?
  • Hvilke aldersgrupper vil du betale for å annonsere mot?
  • Hvilke temaer kan du relatere til, for å engasjere mottakere?
  • Remarketing/retargeting: Få dine gamle besøkere tilbake, ved å vise skreddersydde annonser for dem.

google_adwords_example

Søkemotoroptimalisering

For ethvert firma som trenger SEO (digital synlighet), så er Adwords til stor hjelp – selv uten å faktisk bruke annonser.
Adwords inneholder som nevnt flere nyttige features, som inkluderer Keyword Planner og Display Planner. For SEO finner du følgende hjelp i Adwords:

  • Hvilke relevante keywords er mye brukt?
  • Hvilke andre temaer(keywords) pleier å dukke opp sammen dine keywords?
  • Hvilke temaer kan du relatere til dine annonser og content?
  • Hva slags butikker og produkter pleier målgruppen å være interesserte i?

Psykologen Adwords

For dem som trenger innspill til å definere sin målgruppe, eller lage personaer, så er også Adwords veldig nyttig. Det vil bl.annet fortelle deg følgende:

  • Hva pleier målgruppen å google etter?
  • Hvilke websites pleier målgruppen å besøke?
  • Hvilke apper pleier målgruppen å bruke?
  • Hvilke interesser har målgruppen?
  • Hvilken aldersgruppe er målgruppen i?
  • Hvordan er kjønnsfordelingen?
  • Hva slags device bruker målgruppen mest?
  • Hva slags butikker og produkter pleier målgruppen å være interesserte i?

adwords statistikker som viser demografi for målgruppen

 

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

6 thoughts on “Adwords sier at du liker golf

  1. Tilbaketråkk: Adopsjon som salgsteknikk

Legg igjen en kommentar