Utbredte feil i inbound marketing

Jeg leser en del rundt på nettet om temaer relatert til inbound marketing. Mange websites prøver å være\virke veldig gode med inbound marketing, men samtidig gjør de feil på feil som strider nettopp mot inbound marketing-mentaliteten. Dette inkluderer tilogmed store firmaer som HubSpot, som leverer sertifikater i inbound marketing.

Inbound marketing lever av tillit

  • Ikke stapp pop-up bokser i trynet på leseren når de går inn på websiten eller leser en artikkel. Punktum.
    Dette strider mot inbound marketing-mentaliteten, fordi hele poenget er at kunden skal selv be om informasjon – du skal ikke gå i trynet på kunden på eget initiativ og be om noenting!
    Popup-bokser oppfattes som veldig masete, innpåslitent, klengete, og føles som en selger som kommer på døra di og setter foten i døra.
    Særlig dersom leseren er en logiker, så vil dette skremme vekk leseren veldig raskt!
  • Ikke send brukere automatiske newsletters kun fordi de registrerte seg.
    Klart, du ønsker å kunne sende ut newsletters. Feilen noen gjør er at de sender newsletters til brukere som ikke er interesserte i det. Dersom brukerne registrerer seg for å få tilgang på artikler eller verktøyer, så betyr ikke dette at brukeren vil ha newsletters. Dette vil fort få deg stemplet som en innpåsliten, plagsom selger. Ikke minst risikerer man at samtlige mailer blir sendt i spamboksen.
    Ikke send flere mailer enn hva brukeren har bedt om, eller det som er nødvendig fra brukerens synspunkt. Du skjønner selv hvor grensen går.
  • Dersom du prøver å lære andre om best practice i inbound marketing: Ikke skriv om spissede, tilpassede Thank you-sider, for deretter å avslutte en forelesning med “Thank you.”.
    Trenger jeg å utbrodere selvmotsigelsen?
  • Unngå å spre tilbud over hele websiten når du forsøker å bygge opp en content production site.
    En del av poenget i inbound marketing er at content skal ikke lukte reklame og salg lange veier! Det hjelper ikke at hva du skriver ikke lukter av salg, dersom hele resten av websiten, design og widgets oser av det.
    Igjen, særlige logiker-lesere vil registrere dette veldig raskt og bli skremt vekk.
  • Prøv å unngå at leseren må registrere seg og\eller logge inn for å ha nytte av hva du tilbyr.
    Noen ganger kan det være nødvendig, men det er et faktum at mange lesere rett og slett ikke gidder. Dersom ditt content avhenger av at leseren registrerer seg og logger inn, kan du gå glipp av mye.
    Gjør det lett for leseren å gidde, og ikke krev effort fra en leser som bare er ute på en liten kikk.
  • Unngå å vinkle alt som at leseren står på motsatt side av bordet.
    Dersom man skriver veldig mye du/dere/you, så kan leseren få følelsen av å ikke være på parti med avsender. Dette skaper en glassvegg, som øker sannsynligheten for å bli oppfattet som en selger, istedenfor noen å samarbeide med og stole på.
    I inbound marketing er man avhengig av leserens\kundens tillit, og dette krever at leser\kunde får en følelse av lagarbeid, samarbeid og godvilje.
    Trust is king!
  • Unngå å se ut som masseprodusert plastikk. 
    Unngå at emailer ser ut som de kunne vært sendt til hvem som helst. Dette gir inntrykk av at man ikke interesserer seg for leseren, og trigger minimalt med engasjement hos leser. I tillegg mister man muligheten til å gi inntrykk av lagarbeid, samarbeid og tillit.
    Unngå at emailer ser helautomatiske ut. Dette gir inntrykk av at man ikke gidder å bruke tid på leseren, og inntrykk av en fullstendig død, tom relasjon – i motsetning til en relasjon med samarbeid og tillit.
    Unngå websites som ser helt perfekte ut. Perfekt sminkede websites gir raskt assosiasjoner til salg, fasader og pynting på virkeligheten. Mennesker vet instinktivt og underbevisst at ingenting ekte er perfekt, og ingenting perfekt er ekte. Dette gjelder først og fremst visuelle ting, samt verbale fremstillinger.
    En website som ser visuelt perfekt ut vil derfor kunne gjøre en leser skeptisk, og lure på hva som virkelig er motivasjonen bak websiten. “Follow the money”, tenker mange, og pengene peker på salg til lesere. Dermed vekkes en skepsis mot selgere generelt.

 

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar