Click-through rate, eller CTR, er viktig for å vedlikeholde synlighet

Click-through rate – Eksamen i oppmerksomhet

Hvordan vet du om du har klart å skrive en appellerende, forlokkende overskrift? Click-through rate gir deg svaret.
Post-overskrifter, annonse-overskrifter og linker er alle avhengige av clickbait. Ethvert salg starter med å få kundens oppmerksomhet, og dette er hva clickbait handler om. Før man kan overbevise noen om å kjøpe, må man overbevise dem om at man har noe av interesse.
Clickbait er agnet som gir oppmerksomhet, og click-through rate er målestokken som viser hvor effektivt agnet er.

Hvorfor du vil ha god click-through rate

I tillegg til at man må få kundene inn i butikken før man kan selge noe, så har CTR ytterligere “synergy effects”.

CTR øker quality score, som igjen øker både sannsynligheten for at websiden/annonsen blir vist, og rankingen.
Man blir med andre ord belønnet med ekstra synlighet for å servere gode overskrifter.
Sider/annonser med lav CTR vil risikerer å overhodet ikke bli vist.
Click-through rate øker quality score for adwords ads

Adwords – Hva er en god CTR?

  • Gjennomsnittlig CTR i søkeresultater sies å være ~2%
    Avhengig av bransjen, så varierer snittet fra 1.35% i byggebransjen til 3.4% i datingbransjen.
    Under 1% kan trenger optimalisering, mens 7% regnes som veldig vellykket.
  • Gjennomsnittlig CTR i display network sies å være ~0.3%
    Avhengig av bransjen så varierer snittet fra 0,14% til 0,84%.
  • Merk at selv om du trenger clicks for å gjøre salg, så er det ikke et mål å ha høyest mulig CTR i segselv. Clicks som ikke genererer salg er verdiløse, men de koster fortsatt penger i Adwords. Følgelig ønsker du en CTR som står i stil med besøkernes interesse for hva du skriver (lav bounce rate).
    Dette er også en viktig grunn til at hver annonse bør  ha skreddersydd tekst og valg av keywords, rettet mot en smal gruppe søkere.
    Jo mer annonsen er spisset mot søkerne, desto mer relevant vil den være, følgelig mer interessant, og vil gi høyere CTR og lavere bounce rate.
  • Ettersom clicks koster penger, vil du også ha clicks på keywords som ikke koster mer enn de er verdt i salg. En god grunn til å velge long-tail keywords.

Click-through rate, eller CTR, er hvor mange som klikker en link ut av alle som ser linken

Hvordan oppnås høyere CTR?

  • Metatagen må være relevant for den som søker. Vit hva som er målet for dem som søker på de keywords du bruker, og spiss teksten mot det.
    Dropp keywordet dersom søkerne ikke leter etter din type content.
  • Plassèr annonser på en website som er relevant for annonsen, feks en film-annonse på en website om film.
  • Personalisèr annonser, bruk retargeting.
  • Prøv uformelle, kreative formater som skiller seg ut.
  • Pop-ups gir statistisk høyere CTR, men vil samtidig skremme flere vekk.
  • Clickbait som trigger nysgjerrighet, engasjement, emosjoner og motivasjon.

 

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar