Keywords er ikke alltid hva du tror - Java betyr flere ting

Keywords som lurer deg

Du trodde kanskje at alle relaterte keywords eller søkefraser vil bringe deg besøk og kunder?
Kanskje trodde du at keywords skal beskrive innholdet eller produktet du ønsker å vise frem?
Eller du trodde at keywords skal velges etter hvor i kjøpsprosessen mottagerne befinner seg?

Feil.

Display Planner røper folks søkevaner

Display Planner er et viktig verktøy for digital markedsføring, av flere grunner. Èn av grunnene er at man kan finne ut statistikker for brukere som benytter bestemte keywords.
Blant statistikken Google samler om brukerne, er hvilke keywords de søker på iløpet av en økt.

Det er ikke uvanlig at man ikke finner det man leter etter ved første søk, og da prøver man å søke på litt andre ord.
Dette gjør at Google kan samle sammen forskjellige formuleringer og synonymer folk bruker for å finne den samme informasjonen.

Det skjer stadig også at man først lurer på hvilke bilmodeller som finnes, deretter hvilke modeller en bestemt produsent har, og så hva de to mest interessante modellene koster.
Dermed skjer det en utvikling i søket, etterhvert som brukeren beveger seg inn i kjøpsprosessen.

De vanligste søkefrasene som dukker opp i kombinasjon vil så vises i Display Planner under Targeting Ideas – Keywords.

Relaterte keywords gir urelaterte målgrupper

Jeg gjorde en sjekk i Display Planner for å finne nye keywords å fokusere på.
Planen var at ved å søke på ett viktig keyword, kunne jeg finne frem til relaterte keywords som målgruppen søker på.

Funnet mitt inkluderte disse resultatene:

Søkt keyword

Targeting Ideas – Keywords

Topics – In-Market

Gender
hvordan skaffe kunder
  1. bedrift
  2. markedsføring
  1. In-Market: Business Services > Advertising & Marketing Services
  2. In-Market: Employment > Sales & Marketing Jobs
  3. In-Market: Business Services > Advertising & Marketing Services > SEO & SEM Services
  4. In-Market: Business Services
  5. In-Market: Autos & Vehicles > Motor Vehicles > Motor Vehicles by Brand > Lincoln
  • Male 35%
  • Female 30%
hvordan få kunder
  1. regnskap bedrift
  2. mva regnskap
  3. føre regnskap
  4. føre regnskap selv
  5. +regnskap +bokføring
  6. kontoplan regnskap
  7. enkeltpersonforetak regnskap
  8. regnskap
  9. enkeltmannsforetak regnskap
  10. bilag regnskap
  11. balanse regnskap
  12. regnskap faktura
  13. regnskap og økonomi
  14. regnskap lønn
  15. faktura program
  16. faktura gratis
  17. regnskapsfører
  1. In-Market: Business Services > Advertising & Marketing Services
  2. In-Market: Financial Services > Tax Services
  3. In-Market: Gifts & Occasions > Photo & Video Services
  • Male 31%
  • Female 29%
hvordan skaffe flere kunder
  1. markedsføring
  2. bedrift
  1. In-Market: Business Services > Advertising & Marketing Services
  2. In-Market: Sports & Fitness > Fitness Products & Services > Exercise Equipment > Weights & Strength Training Equipment
  3. In-Market: Sports & Fitness > Fitness Products & Services
  4. In-Market: Employment > Sales & Marketing Jobs
  • Male 34%
  • Female 29%

Her sjekket jeg tre veldig like keywords, og endte likevel opp med ganske så forskjellige resultater.
Her er det lett å se at brukerne av søkefrasene ofte leter etter veldig forskjellige ting. En del av del vil sannsynligvis gi bounce på dine sider.

Samme svar kan bli søkt med forskjellige keywords

Gode keywords velges etter bruksfrekvenser

Fra resultatene overfor bør det ringe en bjelle, om at keywords bør velges utifra Display Planners statistikker over bruksfrekvenser – Altså hva som kjennetegner de brukere som oftest bruker et gitt keyword.

Dersom du bruker alle keywords som synes leksikalsk relevante og gir passe trafikk og konkurranse, så risikerer du å falle mellom både to og flere stoler. Resultatet blir da bounce.

Keyword research gir riktig appell

Løsningen på å treffe samme målgruppe med alle keywords har du allerede sett – sett opp en oversikt over In-Market topics for brukere av hvert keyword. Få In-Market til å matche for brukerne av hvert keyword du velger å bruke.

“In-Market” er tross alt hva det høres ut som: Det er det markedet hvor brukerne befinner seg i en kjøpsprosess, altså det som brukerne forsøker å skaffe seg. Du leter etter folk som leter etter det du tilbyr.

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar