Hvilke keywords vil din målgruppe søke på?

Keyword Planner – Finn din målgruppes keywords

For å lykkes med SEO er det viktig å forstå hva målgruppen søker på, hvilke keywords de bruker.
Keywords har dessuten en ekstra nytteverdi, ved å tipse butikker om hva de bør selge, firmaer om hva de bør tilby, reklamefolk om hva folk er interessert i, og designere om hvordan clickbaiting kan gjøres.

Keywords som psykologisk indikator

  1. Start en ny Ad Group i Adwords.
  2. Legg til noen starter keywords som din målgruppe eller persona vil søke på.
  3. Bruk “+Keywords”-knappen for å legge til nye keywords, og gå igjennom resultatene.

Jo flere keywords du allerede har lagt til, desto mer spissede forslag (long tail keywords) får du i listen.
Her kan du finne ut ting som…

  • Hvilke telefonmodeller folk trenger ny mobillader til – Gratis tips til hvilke produkter du bør selge i butikken din!
    Finn ut hva folk leter etter, hvilke trender som gjelder, og hvilke tilleggsprodukter som er lurt å tilby ved et salg.
  • Tankene/spørsmålene til folk som sliter med mye impulskjøp – Dette røper hva folk typisk handler på impuls, og hva slags mennesker dette er.
    Lær hva du kan gi av informasjon for å overbevise kunder, og hvordan du kan unngå at de angrer på kjøpet.
  • Vanlige spørsmål om hvordan man forbedrer salgene i en butikk – Gratis tips til hva folk ønsker å lese artikler om eller betale for assistanse til.
    Se hva folk ønsker å vite, hva de lurer på, hva de trenger hjelp til, og hvor de trenger hjelp.

Du kan også sette opp Ad Groups med forskjellige interesseområder som tema, og keywords deretter. Når dataene begynner å komme inn kan du så lære om hva slags mennesker som søker på disse tingene. Alder, kjønn, bosted, plattformer, lokale nettverk, etc.
Denne informasjonen kan du deretter bruke i Display Planner, for å vinne ytterligere informasjon om målgruppen: Hva annet pleier de å være interessert i, hvilke websites henger de på, hvilke apper bruker de, og hva ser de på Youtube?

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar