Keyword research – Do it or fail

Å finne gode keywords kan være utfordrende, ettersom mange keywords kan være brukt hos “alle”.  Du kommer ikke langt ved å fokusere på keyword “klær” alene. Å sikte seg mot de gale termene vil også gi veldig mye dyrere annonser hos Adwords. Det er derfor viktig med keyword research for å finne hvilke keywords man bør rette seg mot.

5 steg i keyword research

1. Definer segmentet

Første oppgave er å definere hva man ønsker å selge. Dette utgjør grunnlaget for SEO og inbound marketing.

  • Notèr hvilke produkter og tjenester websiten\firmaet skal få kunder til.
  • Vurdèr målgruppen, og notèr hvilke keywords de kan komme til å søke på.

2. Samle relevanser

Andre punkt i keyword research er å samle relevante keywords. Man ønsker å ha et stort utvalg av keywords å velge i, for å ha en god grobunn for SEO. Jo flere ord man kan ranke på, desto bedre.

  • Forsøk å lage en liste på noen hundre keywords.
  • Ta utgangspunkt i noen keywords som faller deg raskt inn.
  • Sjekk synonymordbøker for ord med samme betydning.
  • Gjør et googlesøk på de keywords du har, og se etter flere tips til relaterte ord. Les på sammenhenger og bruksområder for de aktuelle ordene, som kan inspirere deg til flere keywords.
  • Sett deg inn i din personas hode, og tenk deg hva den personaen kunne ha googlet på.
  • Se for deg ord, begreper, slang og dialekt som din persona kunne ha brukt, istedenfor de keywords du har samlet.
  • Bruk Google Adwords’ Keyword Planner til å finne ut hva målgruppen har en tendens til å søke etter.
  • Bruk Google Analytics til å sjekke hva folk har søkt på for å finne din website. Her har du sannsynligvis et forbedringspotensiale å utnytte!

3. Kategorisèr keywords

Kategorisering av keywords hjelper både med å gi et utvalg keywords å bruke i hver annonse, og til å sjekk at man har gjort rimelig research innen hvert tema(kategori).

  • Keywords samles i clusters. Hvert cluster skal ha et utvalg av synonymer og relaterte keywords, slik at de potensielt kan benyttes i målrettede annonser.

4. Trafikksjekk

Et av de viktigste stegene i keyword reserarch er å sjekk trafikk. Trafikksjekk forteller hvor mye hvert keyword er i bruk. Man ønsker å finne keywords som gir valuta, men samtidig vil høy trafikk typisk bety mer konkurranse om ranking.

  • Notèr søkevolum\trafikkvolum og konkurranse på hvert keyword.
  • Se etter keywords som har lav konkurranse. Dette gjør det både billigere å annonsere mot, og gir bedre kjangser til å ranke høyt.

5. Konkurransesjekk

Konkurransesjekk sikrer både at man kan gjøre rimeligere annonser i Adwords, og at man ikke blir så raskt utkonkurrert i ranking.

  • Google hvert keyword og se på hva slags websites du får treff på. Er det tilfeldige poster på diskusjonsforumer (lav konkurranse), eller spesialiserte, velkjent websites med mange lesere (stor konkurranse)? Prioritèr keywords med lav konkurranse.
  • Sjekk Google Adwords’ Keyword Planner for å sjekke konkurranse på hvert keyword.

keyword-research-target-model

 

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

7 thoughts on “Keyword research – Do it or fail

Legg igjen en kommentar