Keywords, alle søkemotorers første grunnstein

Keyword – Index term, a term used as a keyword to retrieve documents in an information system such as a catalog or a search engine. – Wikipedia.

For at en søkemotor skal klare å finne frem noe som helst relevant informasjon, er den avhengig av ett eller flere keyword å lete etter.
Søkemotoren vil “index’ere” all tekst den har, lete etter et term/keyword i den teksten, og så returnere all tekst som passer dette kravet.
Dette er essensen i hele søkemotoren, at den raskt skal fange opp alle informasjon som omhandler det gitte keyword.

Keyword? Hvilket keyword?

Selve keyword’et er søkeordet man oppgir til motoren, altså det man skriver inn i søkefeltet.
Når en bruker søker på nett, så har h*n en idè om hvilken informasjon som er ønsket å finne frem til. Utifra denne idèen må brukeren finne ett eller flere konkrete ord som forventes å dukke opp i den ønskede informasjonen.

Om du ønsker å finne ut hvorfor laderen til din Samsung Note 3 ikke fungerer, så bruker du helst keywords som “phone not charging”. Då får du opp informasjon om telefoner som ikke lader.
Det er også lurt å søke på keywords som “Samsung note3 broken charger”, slik at du kan finne informasjon spesifikt på din telefon og ladere som ikke fungerer.

OK, hva er så spennende med dette?

For alle som driver markedsføring på nettet så er det viktig å vite hva ‘keyword’ betyr, hvordan brukere tenker når de finner på keywords, og hvordan forskjellige keywords relaterer til hverandre. Et firma og dets produkter og tjeneste trenger å være godt synlig, og ønsker derfor å komme høyt i søkeresultatene.
Gjennom SEO har markedsførere store muligheter til å manipulere hvilke søkeresultater mannen i gata får opp i Google, og dette kan igjen være lurt for sluttbrukerne også å være klar over.
Google forsøker å få til at den informasjonen som er mest interessant for sluttbrukeren, det skal vises øverst.
I praksis er ikke dette helt enkelt for Google, fordi det er masse folk i verden som aktivt forsøker å lure Google til å vise deres firma og produkter ekstra høyt opp.

Tidligere i historien har søkemotorer slitt med at de øverste søkeresultatene var innlysende spam og scam, og dette presset motorene til å bli mer avanserte.
Nå til dags har særlig Google lært seg å gjenkjenne keywords som er relaterte til hverandre, ved å analysere hvilke ord som pleier å vises sammen.
Dette har også markedsførere begynt å lære seg, for å lette konkurransen seg i mellom om rangering i søkeresultater.

Choose-Keywords-For-SEO-Step-1

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

5 thoughts on “Keywords, alle søkemotorers første grunnstein

  1. Tilbaketråkk: Keywords som lurer deg

Legg igjen en kommentar