SEO – Det moderne firmas livsgrunnlag

For å klare å selge noe som helst, er det essensielt å bli oppdaget av potensielle kunder.
Derfor er det viktig å være der de potensielle kjøperne befinner seg, og til dags dato befinner de seg mye på nett. Nærmere bestemt i Googles søkeresultater. Løsningen er SEO.

In your face

Stort sett hver gang en privatperson leter opp informasjon, vil personen oppsøke Googles søkemotor.
Personen søker på ett eller flere ord, begreper eller navn, og får opp en liste med resultater som Googles algoritmer anser som relevante for søkeren.
Jo mere relevant en website virker, desto høyere opp i resultatene kommer den. Relevans belønnes med synlighet.
Brukerne vil lese igjennom resultatene 1 etter 1, og de høyeste resultatene trekker derfor flest besøk. Synlighet belønnes med besøk.
Når brukeren har funnet det h*n lette etter, slutter h*n gjerne å sjekke flere resultater.
Denne naturen gjør det viktig for moderne firmaer å komme høyt opp i Googles søkeresultater, og dette sikres gjennom relevans til brukernes søkeord.
Besøk kan også skaffes gjennom Googles bildesøk og videosøk, som fungerer på samme måte.

Søkemotoroptimalisering – SEO

Spørsmålet er nå hvordan man kommer høyt opp i Googles søkeresultater.
Dette er det ingen utenfor Google som vet 100%, særlig siden Google forandrer sine algoritmer innimellom for å motarbeide juks. Google vet utmerket godt at over hele verden legges det store penger i å manipulere søkeresultatene deres. Både enkeltpersoner og firmaer legger store mengder resursser inn i å undersøke hvordan de kan få websitene sine høyest mulig opp i Google. Google liker ikke dette så godt, fordi søkeresultatene blir mindre pålitelige for sluttbrukerens del. Et smart firma kan få sin firmaside på 1.plass i Googles søkeresultater, uten at firmasiden egentlig er så relevant for hva søkeren leter etter.
Grunnet slik manipulering så bruker Google også algoritmer for å gjenkjenne og straffe juks.

Eksempel

Dersom du søker på “æøåpoiuy” så vil Google liste alle sider den finner med dette. For øyeblikket ingen.
En website-eier kunne så ha skrevet “æøåpoiuy” på sin website, og dette ville da blitt plukket opp av Google, og websiten ville blitt listet opp i disse søkeresultatene.
Så kommer en annen website og skriver “æøåpoiuy” på sin side. De to konkurrerer nå om å vises øverst i søkeresultatene.
Den første websiten velger så å spamme “æøåpoiuy” over hele websiten sin, for å komme over den andre. Dette kalles “keyword stuffing”.
Innlysende spam vil bli gjenkjent av Google som forsøk på manipulering av søkeresultatene, og det vil bli straffet.
Resultatet blir at den spamfylte websiten overhodet ikke vises i søkeresultatene lenger. Oisann.

Moralen er: SEO er viktig, men å unngå unaturlig, innlysende SEO-spam er enda mer viktig.

periodic-table-of-seo-2015-800x600

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

6 thoughts on “SEO – Det moderne firmas livsgrunnlag

Legg igjen en kommentar