Kreativ markedsføring – Hvorfor det virker

Kreativ markedsføring – hvorfor er dette in?
Kreativitet er gull verdt for reklamebransjen, fordi det er gull verdt for alle som selger noe.
Rettere sagt så er kreativitet gull verdt for alle som ønsker å påvirke andre og skape en forskjell.

Kreativ markedsføring

Kreativitet er originalitet

Å være kreativ er å være original. Folk som er kreative klarer å tenke utenfor boksen, tenke på andre ting enn andre tenker på, komme opp med idèer som ikke andre gjør, og gå nye veier mentalt. De tenker, sier og gjør ting som er uvanlig eller aldri gjort før. En kreativ person kan fort gå imot strømmen, imot normer, vri seg rundt regler, og finne en løsning som andre står og stanger i.

Nettopp dette gjør kreativitet gull verdt i mange bransjer og mange områder i livet.
I reklamebransjen kan kreativitet få en annonse til å skille seg ut.
I programmering kan kreativitet bringe frem løsninger som er bedre enn alle andres.
I forskning kan kreativitet bringe frem viktige spørsmål med påfølgende studier og svar som løser gamle mysterier.
I læreryrket kan kreativitet gjøre elevene mer interesserte, engasjerte og følge bedre med.
I markedsføring kan kreativitet gjøre kundene nysgjerrige og villige til å prøve et nytt produkt.

Kreativitet er dog selvfølgelig ikke ensbetydende med forbedring, det kan like gjerne gå andre veien.
Det er ikke uten grunn at man ikke bygger runde hus med runde vinduer.
Et bilde av en dinosaur i ballkjole ville ikke nødvendigvis gitt gode salgsresultater.
Kreativitet er litt som lotto – noen ganger vinner man en million, andre ganger var loddet bortkastede penger. Men heldigvis gir kreativitet langt oftere gevinst enn hva lotto gir for den enkelte.

Annerledes ting huskes

Originalitet blir husket

Så kreativitet får en annonse til å skille seg ut, men er dette så veldig verdifullt da?
Ja, det er det, fordi det som skiller seg ut blir også husket etterpå.
Ting som ikke skiller seg ut blir veldig lett glemt. Du kan ha glemt hvilken fot du stod opp med idag, men hvis du tråkket på en tegnestift så husker du det. Rutinen blir glemt, men detaljer som skiller seg fra normen blir husket.

En vanlig feil i reklamesnutter er når filmsnutten i seg selv skiller seg ut og blir husket, men så har de ikke bakt inn navnet på firmaet eller produktet. Resultatet er at folk husker filmen, men glemmer hva det var reklame for. Det blir bare “den morsomme reklamesnutten”. Det hjelper ikke på salget.
Fordi hjernen vår oversvømmes med sanseinformasjon hvert eneste sekund, så filtrerer den vekk alt som ikke synes å være interessant. Når vi ser på en annonse, så ignorerer vi automatisk alt som er typisk reklame, og husker det som skiller seg mest ut.

Alt som skal huskes vil ha nytte av å være originalt/kreativt, eller bli brukt inni noe som er originalt/kreativt.

Det som huskes påvirker

Det som huskes påvirker

Det er ikke så lett å ta med noe i en vurdering hvis man ikke husker det… Om man ikke husker at man fortsatt har mer melk igjen i kjøleskapet, så kjøper man fort mer enn nødvendig. Å huske på noe er å være klar over det, å vite det, og kunne bruke det i vurderinger og oppfatninger. Også ting som ligger i underbevissthetens hukommelse vil påvirke oss, ved å gi oss en magefølelse og en anelse om at ting er sånn og slik.

Det vi husker vil skape og påvirke oppfatninger og holdninger i hodet vårt, som assosieres med alt som er relevant.
Noen ganger husker vi bare bruddstykker av det vi ønsker å huske, og da blir assosiasjonene ufullstendige. Vi husker reklamesnutten, men ikke hva det var reklame for. Da vil ikke reklamensutten påvirke vår oppfatning av kjeden bak, fordi vi ikke vet hva vi skal assosiere filmen med. Om vi derimot husker hvilken kjede som viser holdninger vi liker, så vil vi føle at vi liker den kjeden.

Dinosaur i ballettkjole

Kreativitet påvirker

Summa summarum, kreativitet påvirker oss ubevisst. Å se andres kreative arbeider gir oss nye idèer, nye måter å tenke på, nye holdninger og oppfatninger.
Kreativitet kan få en stabukk til å gi etter, et barn til å like fisk, og en gjerrigknark til å bruke penger.
Kreativ markedsføring kan være visuell stimuli som gir inspirasjon, ord som utfordrer gammel tankegang, eller nye bruksområder for gamle oppfinnelser.

Alle gir de kunden motivasjon til å handle noe nytt i butikken, som tidligere ikke var aktuelt.

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar