En målgruppe er en vei til synlighet

Har du noengang opplevd å gå på gaten, og se at en gateselger fester øynene i deg på avstand, og går målrettet rett til deg – selv om det var andre mennesker rundt deg? Det var fordi du lignet selgerens målgruppe.

Hvorfor definerer en målgruppe?

Hovedargumentet for å dele potensielle kunder inn i grupper, er målrettet synlighet. Gruppen avgjør valg av informasjonskanal, keywords, søkemotoroptimalisering, virkemidler, salgsargumenter, og mer. Jo bedre definert gruppen er, desto lettere er det å optimalisere synligheten.
Et annet viktig argument er at ved å optimalisere synligheten, så optimaliserer man også pengebruken på synlighet.
Dersom målgruppen ikke leser aviser, så legger man ikke store penger inn i avisreklamer.

Hvordan definere en målgruppe

En målgruppe er en gruppe potensielle kjøpere, som alle har fellestrekk.
Ett fellestrekk er selvfølgelig at de skal ha interesse av hva et firma selger, ellers er det ingen målgruppe.
De har gjerne fellestrekk i hvorfor de er interesserte i produktet eller tjenesten, hvordan de lever, og hvilke informasjonskanaler de bruker tid på.
Vanlige detaljer for å definere en målgruppe inkluderer følgende:

  • Kjønn
  • Alder
  • Inntekt
  • Sivilstand
  • Familiesituasjon
  • Utdanning

Utifra dette tenker man så ut ting som hvilke kanaler som er best for å treffe gruppen, hvilken ordlyd som vil apellere, hvilke formål gruppen er interesserte i, og så videre.

målgruppe-matrix

Hvem er din målgruppe?

For å tenke ut hvilke målgrupper man kan ha, bør man tenke ut hvorfor noen skulle ønske å betale for produktet\tjenesten.
Hva er de mest realistiske årsakene til at noen skulle oppsøke produktet, eller kjøpe det når de ser det? Hvilket behov blir tilfredsstilt?

Hvem kjøper en stor varebil? Det må være noen som har stadig har behov for å frakte store mengder av noe.

Så er spørsmålet hva som kjennetegner menneskene med det rette behovet.

Hva kjennetegner folk som stadig har behov for å fylle opp en varebil?
Det er gjerne yrkesgrupper som flytter produkter eller utstyr over avstand ofte eller hver dag. Vaktmestere, elektrikere, snekkere og låsesmeder, har feks behov for å frakte utstyr rundt omkring. Disse er mulige målgrupper.

Deretter må man undersøke målgruppen nærmere, for å finne ut hvordan man sikrer synlighet for dem.

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

6 thoughts on “En målgruppe er en vei til synlighet

Legg igjen en kommentar