Ord som trigger impulskjøp

Gode selgere vet underbevisst om peripheral route, kanskje uten at de noen gang har hørt om det.
De vet av erfaring at hvis de trykker de rette knappene (de som tilfeldigvis trigger peripheral route), så får de visse responser (typisk peripheral route atferd). Èn av responsene er impulskjøp.

Stress fordrer impulskjøp

Som jeg har nevnt om peripheral route tidligere, så blir denne typisk trigget av alle former for stress, det trigges fra bruk av magefølelse\intuisjon, tro, håp, religion, og emosjoner.
Emosjoner inkluderer instinktive responser som sult, lyst, frykt, etc.

Gode selgere vet å trykke på disse knappene, for de vet at responsen ofte blir et impulskjøp.
Her er noen eksempler:

  • Forelskelse, “forelsk deg i…”
    Ordet alene vil få deg til å tenke på de emosjoner man kjenner ved forelskelse. Ordet alene trigger altså emosjoner, og følgelig trigges peripheral route.  Hos noen kunder vil denne effekten vare i kun en brøkdel av et sekund, mens hos andre kan det skifte hele personens humør – kunden kan bli stående i peripheral route, mottagelig for impulskjøp.
  • “Bestselger”
    Dette ordet kan bli oppfattet som fakta, men den misbrukes som en ren salgseffekt. Butikker påstår gjerne at en vare er en bestselger, selv om det er en boblejakke som selges sent på sommeren – et særs tvilsomt eksempel fra virkeligheten.
    Påstanden kan oppfattes som fakta, samtidig som den altså kan være bare tull.
    Grunnen til at dette gjøres, er at mange mennesker faller for såkalt social proof. Dette er altså en bias, den skjer i peripheral route.
  • “Kun få igjen”\”begrenset beholdning”\”skyndt deg”
    Også her kan påstanden bli oppfattes som fakta, samtidig som det kan være bare tull.
    Årsaken er den kjente fallacy\bias Scarcity. Mennesker elsker instinktivt å hamstre på alt som har begrenset tilgjengelighet.
    Påstanden trigger altså et instinkt, og da skjer tenkingen i peripheral route.
  • “Salg!”
    Har du lagt merke til hvor ofte det er salg rundt omkring? Personlig har jeg stort sett sluttet å bry meg om salg, fordi mange butikker har salg flere ganger i året. I mange tilfeller er det ikke engang noe nevneverdig salg, de har kanskje bare 5-10% rabatt på et begrenset utvalg varer.
    Årsaken er den samme som over. Salg-konseptet trigger ubevisste tanker om at vi må skyndte oss og kjøpe før det er “for sent”. Vi blir redde for å gå glipp av en mulighet. Samme instinkt, som igjen trigger peripheral route.
  • Sexy sex
    Ordet alene vil fort gi deg grisete tanker, tanker som ikke har noe som helst med rasjonalitet å gjøre.
    Alle vet at sex selger, og her er hvorfor: Peripheral route. Du hører eller ser ordet, du tenker på hva ordet betyr, og vips så befinner dine tanker seg i en verden der alt bare handler om lyster, følelser, behov, ønsker, håp, emosjoner, instinkter, peripheral route.
    Om du ikke kommer deg ut av disse tankene, så sitter du fortsatt i peripheral route, og du er utsatt for impulskjøp.
    For menn er det i tillegg bevist at når de ser en pen dame, så vil det få dem til å glemme alt kvinnen sier de neste sekundene.
    Av disse grunner brukes gjerne sexy damer på bilpansere, til å vaske biler, eller til å selge hva som helst.
    Når sexy damer vises frem klart og tydelig, så er det alltid fordi noen prøver å selge noe.
  • “Fett”
    Dette ordet gjelder spesielt kvinner. Kvinner vet instinktivt at deres attraktivitet henger sammen med kroppsformen, og er derfor ofte livredde for å ha “feil” kroppsform. Den vanligste formen for “feil” kroppsform idag, er å ha for mye fett på kroppen.
    I lang tid har våre kulturer og samfunn trodd at fett på kroppen stammet fra inntak av fett. Av den grunn vil kvinner som regel assosiere inntak av fett med overvekt, og dermed med angst. Vi ser ordet, og føler angst for overvekt.
    Emosjonen angst/frykt trigger peripheral route, og ordet “fett” kan derfor fort putte en kvinne i peripheral route. Noen kvinner blir der til lenge etterpå.
  • Smart, smartere, smartest
    Det er ikke nødvendigvis smart å velge “smart”. En reklame er bare ord, men de kan trigge oppfatninger i oss. Mange mennesker føler(!) behov for å være smarte, og dette følte behovet kan i seg selv trigger peripheral route.
    En reklame kan si at “det er smartere å velge X”, og dermed utfordre deg til å velge det produktet. Vil du bevise at du er smart ved å kjøpe produktet, eller vil du nekte å kjøpe og risikere at reklamen hadde rett?
    I virkeligheten kan du bevise at du er smart ved å ikke kjøpe, men der og da vil dette kanskje ikke falle deg inn engang.
    En selger for dette produktet kan bygge videre på utfordringen ved å gi små, diffuse uttrykk for at du ikke er særlig skarp hvis du ikke kjøper. Alt dette trigger følelser i oss. Peripheral route igjen.

impulskjøp

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

One thought on “Ord som trigger impulskjøp

Legg igjen en kommentar