Persona er din laser for synlighet

Segment, målgruppe og persona kan ligne mye i betydning, og brukes mye på samme måte. De er sentrale begreper for all form for markedsføring, og bidrar til kostnadseffektiv synlighet. Men hva er forskjellen på dem, og hvordan fungerer de?

Spisset synlighet

Det er essensielt i markedsføring at man fokuserer på de kundene som er lettest å selge til, fremfor å prøve å få hele befolkningen som kunder. Det er flere grunner til at man ikke prøver å få hele befolkningen som kunder, men det koker ned til at forskjellige mennesker trigges av forskjellige salgseffekter.
Man klarer ikke lage reklame eller trene selgere som kan selge til absolutt alle, fordi folk liker og misliker veldig forskjellige ting.
Et eksempel på dette er logikere og følelsesmennesker: Når man appellerer til den ène gruppen, frastøter man lett den andre.
Dette er et problem både fordi det ville være altfor dyrt å lage skreddersydd reklame mot alle grupper, og fordi motsigende reklamer ville brutt ned kundenes tillit.

Man forsøker derfor å fokusere reklame og salgsteknikker mot menneskegrupper som trigges av de samme tingene. Reklamer og selgere blir da langt mer effektive mot dem de er rettet mot. Det kan sammenlignes med å rette en laserstråle på kundegruppen, fremfor å slå på en taklampe.
For å klare dette må man dog først undersøke hvilke menneskegrupper som ville være lettest å selge mot.

  • Marked
    • Markedet er det fulle salgspotensialet for produkter/firmaer av en gitt type.
    • Eksempel: Nettavis.
    • Segment (Target market)
      • Et segment er en del av et marked, altså den andel av markedet som eies av et produkt/firma. Man deler opp markedet i ett segment for hver konkurrent.
      • Eksempel: Vg.no.
      • Målgruppe (Target audience)
        • En målgruppe er en kundegruppe med fellestrekk, innenfor det aktuelle segmentet. Markedet kan deles opp i uendelig mange kundegrupper, men målgruppen den den kundegruppen man ønsker å sikte seg inn mot.
        • Eksempel: Kvinner 10-20 år som leser Vg.no.
        • Persona
          • En persona er en beskrivelse av en fiktiv person som befinner seg i den aktuelle målgruppen. Som med målgruppe så finnes det mange mulige fiktive personer, men persona er en man ønsker å sikre seg inn mot. Man velger gjerne 3-4 personaer per firma.
            Eksempel: Jasmina Berg, 17 år, bosatt i Lillestrøm, glad i musikk, film og hunder, fan av Justin Bieber, etc etc etc.
          • Keyword
            • Et keyword er et søkeord som ville være naturlig for personaen å bruke i en søkemotor. Hva som helst kan i teorien være et keyword, men man fokuserer på dem som fremstår mest sannsynlige for de aktuelle personaene.
              Eksempel: Justin Bieber.

Min persona er lastet med…

En god persona vil inneholde en rekke parametere som direkte og indirekte beskriver en livsstil, livsssituasjon, personlighet, og grunner til å ønske å kjøpe aktuelle produkter. Dette gjør det lettere å vurdere hvordan personaen ville tenkt og oppfattet omverden.
Etter å ha utviklet selve personaen kan man mye lettere tenke seg hvilke keywords personaen ville googlet, og hvilke reklamer og salgsteknikker som ville appellert.
En persona som liker Justien Bieber kan brukes ved å rette SEO mot “Justin Bieber”.
En persona som har hund vil være interesserte i det som angår hunder, som dressur, hundefôr, hundeleker, osv.
En persona som er blind vil være interessert i alt som gjør det lettere å leve uten syn, som feks speech-to-text og lydbøker.

Ved å ta utgangspunkt i bestemte personlighetstyper som man sikter inn mot, kan man også vurdere hva som kunne frastøtet/kjedet potensielle kunder. Man interesserer ikke en logiker gjennom varme følelser, en katteeier gjennom hundeleker, en Bieber-fan gjennom bilder av Kiss, osv.

Persona

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

5 thoughts on “Persona er din laser for synlighet

Legg igjen en kommentar