Planlegging av startup – Sikre din ROI

En av de vanligste årsakene til at startups feiler, er at de planlegges for dårlig.
For dårlig planlegging kan slå ut på en rekke måter, men kort sagt gir det dårlig effektivitet – også kalt lite verdi for pengene, dårlig kostnadseffektivitet,  dårlig Return On Investment (ROI), you name it.
Det blir dyrere å drive, resultatene blir dårligere, og vinningen går opp i spinningen.
Om det ikke var nødvendig å være effektiv for å overleve som et firma, så ville alle naboene dine vært rike på egne firmaer.

Planlegging kan være så mangt

Så hvordan kan man planlegge en startup, hvordan vil dårlig planlegging slå ut i praksis, og hvordan vet man om man har planlagt godt?

Følgende er eksempler på hva som er lurt å planlegge på forhånd:

  1. Definèr teamets tilgjengelige kompetanse, utstyr og andre resursser
  2. Definèr og begrens inntektsgivende virksomhet
  3. Gjør regnskap for oppstartskostnader
  4. Planlegg og definèr ønsket målgruppe
  5. Definèr personaer
  6. SWOT-analyse
  7. Planlegg reklamekampanjer
  8. Brainstorm keywords
  9. Gjør søkeordanalyse
  10. Sett opp redaktørkalender

Indikasjoner på dårlig planlegging :

  1. At man er usikker på hvorvidt man har tilgang på nødvendig kompetanse\utstyr\resursser
  2. At man ikke har en planlagt rekkefølge for å bygge opp firma eller produkter.
  3. Når man ikke får bestemt seg for hvilke produkter og tjenester man skal investere i
  4. Man vet ikke hvilket prisnivå man skal sette for produkter/tjenester, eller hva profitten blir
  5. At man blir usikker på om man har gjort en nyttig investering
  6. Man blir overrasket av kostnader ved oppstart
  7. Man går tom for penger, tid, utstyr, kompetanse eller andre resursser
  8. Man vet ikke hvor mange salg man må gjøre for å gå i pluss
  9. Når man ikke har noen tanker om argumenter for at kunder skal kjøpe
  10. Man vet ikke hvilke behover produktene\tjenestene løser
  11. Man vet ikke om man selger smertelindrende eller vitaminpiller
  12. Man har ingen idèer om mulige utvidelser i fremtiden
  13. Man gjenkjenner ikke en passende kunde når man møter en
  14. Man vet ikke hvilket ordforråd eller salgsmomenter man bør bruke overfor en passende kunde
  15. Man vet ikke hvor man kan finne store konsentrasjoner av passende kunder
  16. Man har ingen detaljerte tanker om hvordan reklamekampanjene skal se ut eller utføres
  17. Man vet ikke hvor det er lurt å gjøre reklame
  18. Man har ingen oversikt over synonymer og adjektiver for produktene og tjenestene man selger
  19. Man aner ikke hvilke synonymer som er mest brukt
  20. Man vet ikke hva folk forventer/ønker å finne når de søker på bestemte ord
  21. Når man ikke har noen planer om å skrive artikler eller blogginnlegg for å øke salget
  22. Man vet ikke hva slags artikler en passende kunde er interessert i å lese
  23. Man har ingen tanker eller konkrete planer om hva slags artikler eller blogginnlegg som passer å publisere
  24. Når produktene ikke selger så vet man ikke hvorfor det ikke selger
  25. Man vet ikke hvem ens største konkurrenter er, hvor de holder til eller hvordan de driver

Indikasjoner på god effektivisering:

  1. Man vet hvilken kompetanse/utstyr/resursser som er tilgjengelige, og hva som må hyres\kjøpes
  2. Man er ikke usikker på hvilken oppgave man skal fokusere på, eller hva som blir neste oppgave
  3. Man er ikke usikker på hvilke produkter og tjenester man ønsker å selge
  4. Man vet til enhver tid om man har fått til en rimelig oppstart
  5. Man vet eksakt når startupen har gått i pluss
  6. Man vet hva ting skal selges for, og hvorfor
  7. Man er ikke usikker på hvilke investeringer man skal gjøre
  8. Man vet hva man skal investere i for fremtiden, og når tiden er inne for disse investeringene
  9. Man er ikke usikker på hva man kan gjøre dersom noe ikke går som planlagt\ønsket
  10. Man gjenkjenner passende kunder når man møter dem tilfeldig
  11. Man husker i hodet hvilket ordforråd kundene pleier å bruke
  12. Man er ikke usikker på hvilke argumenter, effekter og biaser man kan utnytte for å selge hvert produkt
  13. Man vet om man selger smerteleindrende eller vitaminpiller, og hvorfor
  14. Man vet minst 2 viktige, konkrete steder\miljøer hvor det er stor konsentrasjon av passende kunder
  15. Man har konkrete planer om passende content for forskjellige spesifike søkefraser
  16. Man har en plan over konkrete artikler man tenker å publisere for å øke salget
  17. Man ser svakheter i konkurrentenes markedsføring eller businessmodell, og vet hvordan man kan utnytte dem

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar