Markedsføring i sosiale medier

Sosiale medier som markedsføring

Sosiale medier blir stadig mer brukt i markedsføring, og med god grunn.
Det settes opp Facebook-sider og Twitter-kontoer for både kollektivtrafikken, veldedige organisasjoner og nettbutikker. Folk oppsøker disse sidene for å finne informasjon, uttrykke meninger, spørre om ting de lurer på og se etter nyheter.

Å sette opp firmakonto i sosiale medier kan ha stor betydning for firmaets salg, synlighet og branding.
Det er vist i forskning at særlig for nettbutikker så vil kundens tillit til butikken være avgjørende for mulige salg.
I salgsverden gjelder “Trust is king“, og for en nettbutikk må all denne tilliten komme over internett.

For å bygge tillit er det essensielt å være tilstede for kunden, være tilgjengelig for informasjon og spørsmål, og vise at man bryr seg om kundene sine.

Vær der kunden er

Steg #1 i å trekke inn kunder er å bli oppdaget. Man kommer ikke langt ved å sitte for seg selv på kontoret hele dagen og vente på at kunder skal dukke opp ut av det blå. Kunder er ingen magisk resurss som bare popper opp jevnt spredt utover alt i verden.

Enkleste måten å bli oppdaget er å dra ut dit kunden er. Finn ut hvor målgruppen din bruker mye tid, hvordan de lever, hvordan de sosialiserer, hvilke miljøer de er i, hvor de befinner seg geografisk og online.

Ved å være der kunden befinner seg kan man også benytte anledningen til å bygge positive assosiasjoner for kunden. Disse positive assosiasjonene vil være et viktig grunnlag for tillit.

Møt kunden i sosiale medier

Kunden er i sosiale medier

Stadig større del av verdens befolkning bruker forskjellige former for sosiale medier. Facebook, Twitter og Instagram er antagelig de aller mest kjent per dags dato, men stadig nye dukker opp.
Forskjellige sosiale medier har forskjellige formater, optimaliserer seg på forskjellige typer media, tiltrekker forskjellige segmenter av befolkningen, og har forskjellige muligheter for ekstra synlighet.

La kunden finne ditt firma på Facebook

Facebook

Content og bruksområder:

En del av Facebooks styrke er å automatisk tilpasse feeden til hva hver bruker pleier å interagere med.
Det er også godt tilrettelagt for bruk av bilder og videoer, som gjør det lett å få en spennende og engasjerende feed for vidt forskjellige personligheter og preferanser.

Platformen brukes mye for å finne informasjon og til å kontakte både mennesker, bedrifter og organisasjoner. Dette er et sted man kan gjøre seg lett synlig for andre mennesker, tilby regelmessige oppdateringer med og uten bilder, og vital informasjon.

Målgruppe:

Facebook er antagelig den mest utbredte på tvers av aldersgrupper. Eldre folk og folk som bruker datamaskiner lite kan lett lage en konto og bruke den til å holde kontakt med gamle kjente.
Det er også det sosiale medium som tiltrekker flest konservative og tradisjonelle mennesker, grunnet hvor allmenn bruken og bruksområdene har blitt.

Annonsering:

I tillegg til at poster i Facebook kan dukke opp i Googles søkeresultater, så har Facebook egne muligheter for selgere å legge ut annonser.  Disse annonsene kan målrettes automatisk etter brukeres kjønn, alder, bosted og interesser.
Kombinasjonen av egenskapene gjør Facebook godt egnet for annonser for både salg og service-tilbud.

Ta firmaet ditt til Twitter

Twitter

Content og bruksområder:

Twitter er optimalisert for verbalt innhold, mer enn for bilder og videoer. Den høyst utbredte bruken av deling\sharing av hverandres tweets gjør Twitter særlig egnet til å fotfølge kjendiser, idoler og viktige personer/entiteter.
Her er det det skriftlige innholdet i en tweet som først og fremst skaper engasjement.

Målgruppe:

Twitter appellerer sannsynligvis særlig mye til dem som er glade i sladder, mens brukere som vil ha bilder og videoer går nok ikke hit. Det appellerer nok mest til mennesker som liker å ha sterke meninger om ting, og dele sine meninger.
Dette er gjerne ivrige mennesker som går aktivt inn for å uttrykke seg.

Platformen brukes ikke mye i den eldre befolkningen, kanskje fordi feeden ikke er automatisert slik som hos Facebook – En interessant feed krever flere interaksjoner fra brukeren her.
Engasjementet til storbrukerne kan også produsere store mengder tekst hele tiden, som for noen kan virke overveldende og slitsomt.

Annonsering:

Som med Facebook så kan poster på Twitter dukke opp i Googles søkeresultater. Ettersom Twitter er fokusert på tekstmeldinger, så vil det gi SEO-verdi å nevne firmaet sitt sammen utvalgte keywords.
De har i likhet med Facebook også egne muligheter for firmaer til å annonsere.

Ved siden av selve annonsering vil du finne en rekke nyttige features i Facebook. Det er lett å se antall views på hver post, selve siden har grafer og statistikker på leseraktivitet, og det er flere måter å “booste” poster for ekstra synlighet.

Ta firmaet med firmaet på Instagram

Instagram

Content og bruksområder:

Instagram er optimalisert for bilder, og appellerer følgelig mest til dem som liker ‘eye candy’.
Her er ikke clickbaits verbale, men visuelle.
Bilder er noe som appellerer til peripheral route, vår mindre rasjonelle måte å tenke på. Her går det i lyster og preferanser, visuell tilstrekning og visuelle biaser. Dette er ikke stedet man går for å lese lengre tutorials med skriftlige forklaringer.

Målgruppe:

Instagram er relativt fersk i popularitet, og er mest brukt i yngre deler av befolkningen. Det brukes også primært av brukere som er opptatte av å bokstavelig talt vise frem ting, uten å bruke mye ord.

Annonsering

Dersom man skal vise frem produkter man selger, så kan Instagram være et lurt sted å vise det frem. Det er gratis(selvfølgelig9 å lage en konto hvor man legger opp bilder av produkter. Disse bildene vil så være søkbare i Google Images, så bruk alt text flittig!
Eksempler på bruk av Instagram til annonser finner du her.

Det finnes også muligheter for spesielle bedriftsannonser, men prisen for dette har vært estimert til rundt $350’000-$1’000’000/mnd.

Annonser på snapchat

Snapchat

Content og bruksområder:

Snapchat brukes for å bokstavelig talt vise frem ting. Noen bruker det også som statusmeldinger, bare i visuell form – de viser frem sine umiddelbare omgivelser, for å fortelle hva de driver med.

Platformen er laget for å dele bilder og videoer med lyd på max 10 sekunder, og at disse skal kunne sees kun 1 gang av hver mottaker. Dette gjorde Snapchat populær for å dele bilder og videoer som man ikke ønsket at andre skulle dele videre, slik som private ting.

Med tiden har Snapchat gjort en og annen endring, som at har begrensede muligheter til “Replay” av mottatte snaps, og at snaps som legges ut i “My story” kan sees flere ganger helt til de forsvinner etter 24 timer.

Målgruppe:

Snapchat har etterhvert blitt mye brukt av den yngre halvdel av befolkningen. Det brukes mest av de som interesserer seg for den fysiske omverden, altså folk som er utadvendte og\eller praktisk orienterte.

Annonsering:

I nyere tid er det lagt til muligheten for bedrifter å legge ut video-feeds, men disse er særdeles dyre – $750’000/dag.

Jeg hører at noen reklamefolk har begynt å spesialisere seg på Snapchat, noe jeg synes er merkelig. Hver snutt er på kun 10 sekunder, kan normalt sees kun 1 gang, og forsvinner uansett etter max 24 timer. Nevnte jeg at man ikke kan legge inn linker eller noe trykk-bart i disse snap’ene? Her får man ikke mye målbar effekt tilbake for tid og effort.

En begrensning for Snapchat er at det kun kan brukes fra mobile og tablet, ikke fra PC.

Ta firmaet med på Pinterest

Pinterest

Content og bruksområder:

Pinterest er som en oppslagstavle for bilder spesifikt, hvor hvert bilde er en referanse til den URL hvor bildet opprinnelig ble funnet.
Brukere kan også uploade bilder direkte, og slik dele egne bilder av hva som helst (innen visse normative retningslinjer).

Alle brukere kan samle sammen bilder de er interessert i, og legge dem i egne digitale fotoalbumer for å finne tilbake til dem senere. Disse albumene kan være private og skjulte, eller offentlige og åpne for alle.
På denne måten har Pinterest blitt full av albumer med bilder relaterte til hverandre. Du finnes feks albumer kalt “Sexy clothing”, “Shoes with high heels”, “Painting tutorials” og lignende.

Målgruppe:

Brukerne er opptatte av visuelle ting, og leter som regel etter inspirasjon, tutorials eller fotoer. Noen vanlige temaer(interesser) inkluderer klær, kjendis-fotoer, kunst, historiske fotoer, digitale bilder og naturfotoer.
Aldersgruppen ser ut til å være primært voksne mennesker rundt 20-40 av begge kjønn.

Annonsering:

Platformen brukes mer og mer av nettbutikker og av profesjonelle som selger egne produkter og tjenester. De kan legge ut et bilde av et produkt, få brukerne til å dele det og kommentere det, og når brukerne klikker på bildet så kommer de til butikken hvor produktet selges.
Ved å legge ut albumer med bilder av sine produkter, så kan butikker og profesjonelle aktører bruke sine mest populære varer til å selge mindre populære varer.

Bildene vil også vises i Google Images, basert på tekst som kan legges til hvert bilde.

La firmaet møte kundene

Ta firmaet til sosiale medier

Altså: Firmaet ditt hører hjemme i sosiale medier, hvor det kan bli sett og bygge opp kunders tillit.
Finn ut hvilke sosiale medier som appellerer mest til målgruppen, og sett opp en konto.

Det er flere fordeler ved å bruke sosiale medier:

  • Det trenger ikke koste ett rødt øre. Bare lag en konto og gjør regelmessige oppdatereringer med god bruk av keywords, så får du SEO-verdi ved å dukke opp i flere søkeresultater.
    På samme måte som annet content, så vil slike oppdateringer gi deg en mengde keywords som du potensielt kan ranke på og trekke besøk fra (husk å fokusere på relevante keywords). Og jo flere besøk, desto høyere vises du i søkeresultatene.
  • Et firma som er aktivt i sosiale medier vil gi inntrykk av å være seriøst og bry seg om kundene, hvilket igjen bygger tillit.
  • Det er lett å engasjere lesere i sosiale medier, og engasjerte lesere betyr økt awareness. Gjør deg selv kjent, få dem til å huske deg neste gang de skal gjøre et kjøp!
  • Deling av firmaets bilder gir flere backlinks, som øker ranking i søkemotorene.
  • Bruk av firmaets navn eller deling av firmaets meldinger vil både øke awareness og gi deg ytterligere kjangser til å komme opp i relaterte søkresultater.

Synlighet - Bli sett

#firma #synlighet

Når du først har satt opp konto i dine valgte sosiale medier, er neste jobb å gjøre seg synlig. Synlighet bidrar som nevnt til både awareness og tillit. Dette kan gjøres på mange måter:

  • Gjør oppdateringer ofte. Dersom man først setter opp en konto, så vil en aktiv konto være vitalt for å bli oppfattet som seriøs. En dau konto kan få leserne til å tenke at firmaet er like dødt og inaktivt.
  • Bruk mye bilder. Bilder sier mer enn 1’000 ord, de appellerer til lyster og preferanser i peripheral route, de kan ikke diskuteres vekk, de virker avslappende, og de får leseren til å bruke mer tid.
  • Sett opp konkurranser, uhøytidelige leker, og spør om lesernes meninger. Engasjèr leserne, for å øke awareness og få dem til å knytte gode bånd til firmaet.
  • Post nye produkter til feeden, eller lag beskrivelser av tjenester som tilbys. Bruk bilder og bruk anledningen til å kjøre indirekte salgstriks i hver post.

Husk å ikke være pushy/masete/obvious selger, da blir leserne mer skeptiske, og kan bli utslitte så de ignorerer\blokkerer deg!
Fokusèr på å få leserne til å like firmaet og bli komfortable med det.

Facebook analysis

Aim for the sky

Husk å sette opp Analytics for websiten på forhånd! Med Analytics og aktivitet i sosiale medier kan du se hvor mange besøk som genereres fra hver av de sosiale mediene, og hvor engasjerte de er. Du kan også finne ut hvilke besøk som kom via hvilken post\kilde i sosiale medier.

Nå har du satt opp en god kilde til flere kunder, en kilde til informasjon om hva potensielle kunder ønsker å finne og liker å finne på din website, og du har blitt bedre kjent for målgruppen.

Med denne kunnskapen kan du pøse på med poster, annonser og nye produkter til kundene, lære nye steg til forbedring hver dag, og og øke salget hver dag.

Facebooktwitter

Legg igjen en kommentar