Usynlige selgere selger best

Man skal vel være ganske uviten for å tro dette. Normalt er alle som driver markedsføring enige om at synlighet er ytterst essensielt for å få solgt noe som helst.
Det sier segselv at en usynlig selger ville fått problemer med å få solgt noe. Potensielle kjøpere ville blitt ubehagelig forskrekket om en usynlig selger begynte å snakke, men hovedproblemet er at de først ikke ville skjønt at noe var til salgs engang.
Før noen kan bestemme seg for å ville kjøpe noe, må de vite at det eksisterer og er til salgs.

Synlighet er så mangt

Det er mange måter å gjøre et tilbud synlig for potensielle kjøpere, og synligheten kan være både visuell, audiell eller psykologisk.

  • Visuelt synlige tilbud er eksempelvis reklameplakater og reklamefilmer.
  • Audielt synlige tilbud er typisk radioreklame, eller over høytaler på et kjøpesenter eller i en butikk.
  • Psykologisk synlige tilbud kan være effekter som lave priser, korte tilbudsfrister eller produktplassering.
    Psykologisk synlighet trenger overhodet ikke være invaderende eller påtrengende, slik visuell og audiell synlighet ofte er.

Fellestrekket er at synlighet handler om å gjøre den potensielle kjøperen bevisst på at noe er til salgs, og huske det.

Reklamebransjen er særlig glad i kreative idèer, fordi at kreative, originale ting som skiller seg ut blir lettere husket.

synlighet

En annen velbrukt metode er å bruke humor, noe som både gjør at reklamen blir husket, gir folk positive assosiasjoner, og kan bli en snakkis.
Snakkiser er noe reklamebransjen vet å dra nytte av. En snakkis kan få gjennomslag av mange forskjellige grunner, som å være humoristisk, gøyal, trendy, kontroversiell eller utfordrende. Det viktige er at reklamen må være unik for å bli en snakkis.

Vil du lese mer?

Facebooktwitter

6 thoughts on “Usynlige selgere selger best

Legg igjen en kommentar