Coronasamfunnet
Hva har corona gjort med livsstilen vår?
Powerpointen viser diverse endringer i totalbefolkningen fra 2019 til idag, med tall fra Forbruker&Media/Norsk Gallup. Tallene gjelder den norske befolkningen på 18+ år.
Bilsalget stupte før det kom seg igjen, forsikringsselskapene casher inn, alle vil pusse opp, klesforbruket endres, humanitære organisasjoner fryder seg, befolkningen får mer grønne fingre og ferievanene har dødd bort.
- Aldrende befolkning, et bakteppe
- Snittalder i den voksne befolkning økte fra 48,1 til 48,5.
- Aldersgruppen 20-29 krympet fra 18% til 15,7%.
- Aldersgruppen 60-79 vokste fra 27,5% til 30%.
- Endringer i arbeidsmarked:
- Med en økende snittalder har en større befolkningsandel blitt alderspensjonister.
- Færre jobber som faglært, noe som kan henge sammen med at flere har tatt utdanning (neste slide).
- Antall yrkesfiskere er halvvert, og de resterende tjener mindre enn før.
- Flere tar utdanning:
- Andelen med utdannelse fra høyskole/universitet vokste fra 51% til 54%.
- Andelen med kun grunnskole sank fra 6,4% til 4,7%, en reduksjon på 26,5%.
- Inntektsendring:
- Fra vår til høst 2019 økte snitt personlig inntekt med 4,3%, og snitt husholdsinntekt økte med 2,5%.
- Fra vår til høst 2020 sank snitt husholdsinntekt med 2,1% til andre halvår.
- Snitt personlig inntekt sank fra våren 2020 til våren 2021, med 5,7%.
- En del av dette antas å henge sammen med coronanedstengingen og permitteringer.
- Yrkesfiskere gikk ned i ca 110’000 i lønn siden fra 2019 til 2021.
- Folk i restaurantbransjen gikk ned 101’000 i snitt.
- Innen Forsvar/politi/rettsvesen/vakthold gikk man ned 103’000 i snitt.
- Folk med Verne-/miljøfunksjon gikk ned 129’000.
- Innen journalistisk arbeid gikk man ned 123,700 i snitt.
- Mindre tid på skolen/jobben
- Andelen av befolkningen som befinner seg på skole eller jobb kl.13 sank det siste året fra 31% til 25,8%, en reduksjon på 16,8%.
- 37% færre studenter befant seg på skolen våren 2021, enn våren 2020.
- 86% færre fiskere var på jobb 2021 enn våren 2020.
- 19% færre i profesjonsyrker (for eksempel leger, arkitekter, jurister, økonomer) var på arbeidsplass.
- 14% færre kontorarbeidere var på arbeidsplass.
- 18% flere daglige ledere kom på jobb etter kl.08 på våren’21, 31% dro fra jobb før kl.16, og 18% dro før kl.15.
- 27% flere gårdsbrukere var på jobb våren 2021, enn våren 2020.
- Bileierskap
- Interessen for nye biler stupte høsten 2019.
- Dette var bunnivå av bileiere i perioden. 80,1% eide minst 1 bil, 31,5% eide flere.
- Nybilinteressen tok seg godt opp spesielt høsten 2020.
- Andel bileiere økte til 81%, og 32,4% hadde flere biler.
- Våren 2021 vurderte 12% av befolkningen ny bil.
- 82,4% eide da bil, 32,6% eide flere biler.
- Mer til forsikring
- Snitt pengebruk på forsikringer har økt med 1’700kr/år (15,1%).
- Befolkningsandelen som eier bil har økt fra 80,2% til 82,4%
- Andelen som eier 2+ biler har økt 31,6% til 32,6%.
- Andel boligeiere i befolkningen økte fra 77,7% til 81,7% (5% flere boligeiere), mens andelen som leier altså sank.
- Andelen som bor i enebolig økte fra 45,5% til 48,1%.
- Tid for oppussing
- Forbruk på oppussing og boligvedlikehold skjøt i været fra våren 2020, da corona kom.
- Andelen som er interessert i oppussing/boligvedlikehold økte jevnt i perioden, fra 62,7% til 66,2%.
- Andelen med oppussingsplaner innvendig økte fra høsten 2018:
- Andel med kjøkkenplaner økte fra 16.1% til 20,2%.
- Andel med baderomsplaner økte fra 13,6% til 15,5%.
- Andel med stueplaner økte fra 17,5% til 20,4%.
- Soveromsplanene økte fra 15,6% til 19,7%.
- Barneromsplaner økte fra 5,3% til 8,1%.
- Mobilbruk
- Pengebruk på mobiltelefoner og utstyr økte med 21% fra 2018 til våren 2020, da det stabiliserte seg.
- Tid brukt på nettsurfing på mobil tok samme veien, men med videre økning til 2021.
- Antall minutter surfing på mobil økte med 29,4%, eller 22,8 minutter i snitt.
- Beløp på mobiltelefoni holdt seg stabilt til 2020, men så sank det brått med 27%.
- En mulig forklaring er at folk surfet stadig mer samtidig som flere var hjemme på eget wifi – de betalte da ikke for data, og regningen ble lavere.
- Mer kveldsurfing
- Tid brukt på internett har økt jevnt, men spesielt fra høst 2019 til vår 2020.
- Fra høsten 2019 til våren 2021 økte snitt tid brukt på nettet fra 195 minutter til 236 minutter –en økning på 40 minutter, eller 21%.
- Surfing i 21-tiden på kvelden har økt med 25% siden høsten ’19.
- Det vanligste tidspunktet å surfe nettet var 10-tiden i 2019, men i 2021 er det kl.21.
- Mer datautstyr
- Tid brukt på internett via datamaskin har økt jevnt siden høsten ‘19. Endring fra vår ‘19 til vår ‘21 var 21% (88,9-107,3).
- Penger brukt på datautstyr har økt i takt, fra 2’400 til 3’000 (26%).
- Andelen av befolkningen som eier bærbar maskin har økt med 3,7% (fra 82,6% til 86,3%) siden våren ‘19.
Samtidig har 1% kvittet seg med stasjonærmaskin. - Andelen som eier nettbrett har økt med 3% (fra 67% til 70%).
- Befolkningen blir mer digital.
- Endring i klesforbruk
- Personlig pengeforbruk på klær (oransje linje i graf) har sunket 11% siden vår ’19.
- Forbruket hos mennesker med 600k+ inntekt har sunket fra 1’278kr/mnd til 1’064kr (-17%).
- Profesjonsyrker (feks leger, arkitekter, økonomer, jurister) reduserte forbruket med 27%
- Forbruket hos mennesker med under 400k har sunket fra 751kr/mnd til 726 (-3%).
- Folk i serviceyrker reduserte forbruket med 24%.
- Ufaglærte reduserte forbruket med 24%.
- Forbruk på barneklær/utstyr gikk ned 18,6%.
- Snitt husstandsforbruk på klær (blå linje) har økt med 16,6% siden vår ’19.
- Forbruk hos husstander med 1 mill+ inntekt har økt fra 9’337/år til 10’577kr (+13%).
- Forbruk hos husstander med under 700k inntekt har økt fra 4’999kr/år til 6’199kr (+24%).
- Det ser ut til å være store variasjoner i klesforbruk innad i husstander med flere mennesker.
- Mer til veldedighet
- Folk gir stadig mer penger til humanitære formål, en trend fra før corona.
- Snitt penger gitt til humanitære formål har økt med 17%, fra 2’372kr/mnd til 2’780kr.
- Størst økning har det vært for flyktninghjelpen (+2’472kr, +55,7%), Norsk Folkehjelp (+1’867kr, +43,3%) og WWF (+1’005kr, +36,1%)
- Noen har likevel mistet støtte. Regnskogfondet har mistet 27% av støtten sin (-1’400kr/mnd).
- Mer av grønne fingre
- Flere handler hos hagesenter/blomsterbutikk
- Andel som handler 3+ ganger i uka økte fra 0,3 til 0,5%
- Andel som handler 1-5 ganger i halvåret økte fra 37% til 44,3%
- Andel som aldri handler der sank fra 11,4% til 7,3%.
- Andelen som planlegger innkjøp av hageverktøy økte fra 6,3% til 7,3%.
- Befolkningsandelen som planlegger å bygge om/opparbeide hage har økt fra 11,2% vår ‘19 til 13% vår ‘21.
- Nye ferievaner
- Husstandsforbruk på feriereiser har sunket med 38% (-6’878kr per år i snitt).
- Beløp på utenlandsreiser sank med -8’732kr/år (68%).
- Beløp på Norgesferier økte med 1’853kr/år (+34%).
- Mange har altså valgt å ikke reise, fremfor å reise i Norge.
- Blader og magasiner
- Den gjennomsnittlige trenden er at befolkningen bruker stadig mindre tid og mindre penger på blader og magasiner.
- Likevel har andelen som jevnlig leser printmedier økt i løpet av siste året, fra 1,2% til 3,5%.
- Gapet i kjøpevilje øker mellom folk som liker printmedier og resten (majoriteten) av befolkningen.
- Mindre papiravis
- Printavis fortsetter å forsvinne fra folks hverdag.
Totalbefolkningen bruker 14% mindre tid på printaviser våren 2021 mot våren 2020.
- Printavis fortsetter å forsvinne fra folks hverdag.
- Mindre trening
- Penger brukt på trening/helsestudio sank med 39%, med størst fall i 2020.