League of Legends matchstatistikker nov’19

Datasett kan brukes til så mangt. Hvilke champs er populære for tia, og hvor gode er de forskjellige for matchresultatene?
Jeg spiller ikke så mye, så noen ting kan virke innlysende for mer erfarne spillere.

Datakilden her er Oracle Elixirs LoLdata. Totalt er det 9’709 matcher, 212 teams, 1’326 spillere og 150 champions.

Champions nov’19

  • Kai’Sa er den desidert mest populære champen for tia, til stede i 71 matcher (60% av kampene). Andre populære er Lee Sin (48% av matcher), Xayah (47%), Nautilus (44%) og Gragas (41%).
  • Kai’Sa (71 caser) er en ADC som vinner både kamper og matcher oftere enn hun taper. Hun får 150% flere kills enn snittet (5 per game, mot snitt på 2), og gjør nest høyeste KPM (0.14, 20% over snittet). Hun dreper 34% flere minions og tjener gull 28% raskere. Teamet hennes tar baron 5% raskere, men er vanligvis ikke raske med å ta towers.
    Kai’sa ser ut til å gjøre det bra sammen Leona, Alistair og Vladimir.
  • Lee Sin (57 caser) er en jungler som dauer oftere enn han dreper. Han gjør 35% mindre champ dmg enn snittet, mens teamet hans dør 8% mindre. Han dreper 550% flere monsters enn snittet, og tjener 10% mindre gull. Teamet hans tar 2 elementals per game (mot et snitt på 0), 14% flere towers. Lee Sin ser ut til å gjøre det bra sammen LeBlanc.
  • Xayah (56 caser) er en ADC som får 100% flere kills enn snittet og 20% færre assists. Hun tjener 26% mer gull og dreper 72% flere minions enn snittet. Teamet hennes tar vanligvis første tower, tar 29% flere towers, og mister 43% færre towers. Teamet hennes får 23% færre deaths.
    Xayah gjorde det stadig bra sammen Rakan (support).
  • Kennen er top og den beste på tower kills, med 10 per game (mot snitt på 7). Han pleier også å få ned både første tower og være først til 3 towers tatt ned. Teamet hans får 23% flere kills og 23% færre deaths, og han vinner de fleste matcher.
    Statistiske svakheter er at han dør dobbelt så ofte, har 40% færre assists, og KpD er 0.75.
  • Rumble(top) har kjappeste wins (11% kjappere enn snittet). Han er en av de 3 hardeste å drepe, er kjapp med å få ned towers og den beste på å beskytte egne towers. Teamet hans har 4 tower kills per death, mot 1 som er snittet. Han har også høyeste dmg share to champions (34%). Hele teamet hans er vanskelig å drepe, og teamet har i snitt 1,9 kills per death (høyest av alle).
    Statistiske svakheter er at han er treg med first blood (+64% tid) og bruker 5% mer tid på første baron kill.
  • Varus er ADC’en som har flest kills (6 stk, 300% av snittet), høyest KPM (0.19) per match, han er den eneste som gjør 1 doublekill i snitt per match, han er 21% kjappere med first blood, gjør 57% mer dmg to champs og har 60% flere assists enn snittet. Hans KpD var 3 i snitt.
    Teamet hans får også 54% flere kills og får i snitt 1.17 i team KPD.
    Han dreper 30% flere minions og monsters enn snittet, og tjener 30% mer. Teamet hans tar baron 4% raskere enn snittet, og tar en drage ekstra per match.
    Teamet hans får 14% flere tower kills, pleier å ta ned første tårn og være først til å ta 3 tårn, og får tower KPD på 1,14.
    Eneste statistiske svakhet er at teamet hans får +31% deaths. Han pleier å vinne matcher.
    Varus gjorde det ekstremt bra sammen Tahm Kench, og relativt bra sammen Gragas.
  • Tahm Kench er supporten som eier på assists, med 17 i snitt per game (340% av snitt).
    Teamet hans tar i snitt ned 1 tower ekstra, og pleier å ta ned første tower og være først til 3 towers tatt ned.
    Teamet hans får 54% flere kills, 46% flere deaths, og han vinner de fleste matcher.
    Tahm Kench gjorde det ekstremt bra sammen Varus, og ganske bra med Gragas.
  • Tristana (oftest mid) er champen som har best råd (+32% gull), noe hun tjener inn ved minion kills (+37%) og monster kills (+20%).
    Hun gjør 69% mer dmg to champs enn snittet, men har 60% færre assists, er 13% tregere med first blood og teamet får 8% færre kills. Samtidig er team deaths 31% lavere, og team KPD er typisk 1,33.
    Teamet hennes bruker 3% mer tid på baron, og pleier ikke ta baron. De pleier å ta herald, og tar en drage ekstra per match.
    Matchene hennes varer 11% lenger enn snittet. Teamet er raske med de 3 første tårne, men tar 29% færre towers, mister et tårn ekstra og ender med tower KpD på 0,6. Hun tapte de fleste matchene.
    Tristana gjorde det bra sammen Syndra.
    Tristana ble spilt som både ADC, mid og top, men gjorde det best som top.
  • Corki er mid og den beste lane farmeren med 309(+48%) minions kills per game, samt 35% mer monster kills. Han tjener 25% mer gull enn snittet.
    Han har 1 kill over snittet, gjør +62% dmg to champs, og halvparten av gjsn assists. Teamet hans får typisk 31% færre kills, 12% flere deaths, team KPD er 0,62.
    Teamet får også 21% færre tower kills, tower kpd på 0.79, og matchene hans varer 11% lenger.
  • Cassiopeia (oftest mid) er den beste på first blood, etter 3.42 minutter i snitt. Hun får typisk også 1 ekstra kill og gjør 48% mer champ dmg enn snittet. Hun tjener 9% mer gull, dreper 13% flere minions og 23% flere monstre. Teamet hennes tar baron 2% raskere og pleier å ta herald, men tar 25% færre drager.
    Svakhetene er det meste annet. Hun har 20% færre assists og dør dobbelt så ofte som snittet, med KpD på 0.75. Teamet hennes får hele 70% flere deaths, og team KPD 0.59. De mister flere tårn og får tower KpD 0.722. Hun levler 4% tregere enn andre.
  • Heimerdinger er ADC’en som gjør mest champion damage (123% over snitt), har 3,5 kills i snitt, 20% flere assists og driver teamet til 31% flere team kills. Han dør litt oftere, er treg med first blood (+48% tid), og teamet hans dør 42% oftere og får team KpD 0.92.
    Han tjener 29% mer gull enn snittet, dreper 25% flere minions og 30% færre monstere. Teamet hans tar vanligvis herald, og de dreper fleste drager av alle, mens motstanderne tar også 25% flere drager.
    Teamet hans tar oftest første tower, tar ned 29% flere tårn, og mister 29% færre tærn. Tower KpD svar i snitt 1.8, og matchene varte 25% lenger enn snittet.
  • Akali (oftest mid) er champen med best KpD, hun fikk i snitt 4.0 (snitt er 1.0) fra 35 matcher målt. Antagelig derfor hun ofte blir bannet.
    Hun får +100% kills og -50% deaths mot snittet, +20% assists, +70% KpM og +27% dmg to champs.
    Teamet hennes får typisk 15% flere kills, 8% færre deaths, KpD 1.25 og tower KpD 1.17.
    Ingen store statistiske svakheter, hun er 7% tregere med first blood, og tar vanligvis ikke baron. Begge lag har levlet over 30% raskere enn snittet når Akali er i gamet.
    Akali spilte mid og top, og gjorde det best som mid.
  • Nocturne er var den beste junglern, med 144 monster kills per game.
    Han fikk 30% flere assists enn snittet, levlet 13% raskere enn motstanderne, og tok baron 2% raskere.
    Svakhetene var det meste annet: Færre kills, flere deaths, KpD på 0.43, -31% KpM, -27% team kills, +9% team deaths, team KpD 0.68, -64% tower kills, +43% tower loss, tower Kpd 0.25, og stort sett defeat.
    Nocturne gjorde ser ut til å fungere bra sammen Thresh.
  • Karthus (jungler) er kjappest til å levle, 21% raskere enn median.
    Han gjør også +52% dmg to champs, pleier å ta herald, og er rask med å ta ned tårn.
    Der stopper fordelene. Han lider av +50% deaths, -60% assists, KpD på 0.67, first blood time +31%, KpM -17%, team kills -62%, team deaths +23%, team KpD 0.31, tower kills -57%, tower loss +29%, tower KpD 0.33. Han tapte stort sett matchene.
  • Pantheon er champen som oftest ble banned, med 118 bans. Deretter Qiyana (86 bans), Syndra (66), Renekton (61) og Akali (54).
  • Garen og Yuumi gjorde det stadig veldig bra sammen.
  • Rakan og Xayah gjorde det stadig veldig bra sammen.

Individuell statistikk, nov’19

  • Kills avhenger først og fremst av gull tjent, som igjen avhenger primært av minion kills. Last hitting er veien, mao.
  • Deaths avhenger først og fremst av det Oracles Elixir kaller Gold Spent Percentage Difference, som er forskjellen i hvor mye gull hvert team har brukt. Jo mer negativ denne er (jo mindre gull laget bruker, sammenlignet med motstanderne), desto mer dauer spilleren.
    Igjen, last hitting saves the day (last hit -> minions kills -> gold -> positiv GSPD).
    Ellers er det vanlig at top dør mest, deretter mid, ADC, support og til slutt jungle (dør minst).
  • Assists avhenger mest av team kills selvsagt, men deretter champion. Relativt gode assisters (sett mot omstendighetene) er Tahm Kench, Volibear, Lulu, Jarvan, Rumble og Skarner.
  • Gold earned avhenger mest av minions kills, deretter kills, monster kills og så dmg to champs.
  • First blood gjøres oftest av jungle, deretter top, ADC, mid og til sist support.
    Offeret for first blood er oftest top, deretter support, jungle, mid og til sist ADC.
    Det skjer altså oftest i top og minst i mid.
    Tidligere har det vært vanligere at mid gjorde first kill, og jungle var oftere offeret.

Teams- og matchstatistikker

Er det forskjell på rødt og blått? (nov’19)

Kort sagt ja, men liten. Det mest typiske er at blå tar flest monsters, kjøper dyrere gear, gjør mer dmg to champs, så tar baron og herald og vinner.

Blått tar 196 monsters per match, rødt 185.
Blått tjener 100 mer gull første 10 minuttene, og 300 mer innen 15 minutter.
Blått får 159 mer xp første 10 minuttene.
Blått warder 3.71 ggr\min, rødt 3.57.
Blått gjør 1’734 dmg to champs per minute, rødt gjør 1’711.
Blått tar første baron i 51% av matchene, rødt i 49%.
Blått tar herald i 53% av matchene, rødt i 47%.
Blått tar elder i 13% av matchene, rødt i 11%.
Blått fjerner i snitt 6.4 towers, mens rødt tar 5.9.

Rødt tar første tower i 51% av matchene, blått i 49%.
Rødt tar første drage i 56% av matchene, blått i 44%.
Rødt har i snitt KpD 1.62, mens blått har 1.59.

Dette har dog endret seg en del ganger i historien.

Hvem vinner?

  • Kort fortalt er det selvfølgelig om å gjøre å ta ned flest tårn. Vinnerne hadde i snitt 9.5 tower kills, mens taperne hadde 2.8.
    Teamet som tok første tårn vant i 67% av tilfellene, og første team til 3 tower kills vant i 77% av matchene.
    Her er det minimal endring siden 2016.
  • Baron er bra, kjappest mulig. I snitt tok vinnerne baron 1.2 ganger, taperne 0.25. Teamet som tok første baron vant i 85% av matchene.
    Endringen er minimal siden 2016.
  • Så kommer dragon kills, spesielt water drakes. Vinnerne har i snitt 3.2 drager, taperne 1.3. Teamet som tok første drage vant i 64% av matchene. Tidligere har dragene vært mindre viktige enn de er idag.
  • Team KpD kommer lenger ned enn forventet på lista over bidragsfaktorer. I november var KpD typisk 2.7 for vinnerne og 0.5 for taperne. Historisk har det vært 3.0 for vinnerne og 0.44 for taperne.

Vinnersjanser per faktor

Team got positive KpD96 %
Team got first baron85 %
Team got first 3 towers77 %
Team got first mid outer tower73 %
Team first tower67 %
Team first dragon64 %
Team got herald63 %
Team got first blood61 %

Som en tidlig indikator: Hvis et team får både first blood og first tower, så er vinnersjansen 73%.
Dersom first tower i tillegg var mid tower, så er sjansen 81%.

Team KpD ser ut til å fungere bra som indikator på hvem som vinner.
Ved team KpD 1.4+ er vinnersjansen 90%+. Tallene viser dog bare KpD ved match end, og det er vanlig at KpD jevnes ut i løpet av matchen: KpD >=1.4 betyr ikke like mye hvis det kun har skjedd 2 kills ennå.

Tower KpD følger samme mønster. Hvis et team har team KpD eller tower KpD på 1.3+ så er det 90% sjanse for seier.

For player KpD vil en spiller med 2.0 KpD ha 71%+ sjanse for å ta teamet til seier, avhengig av spillerens rolle. Hvis en spiller får 1 double kill er sjansen for seier i snitt 72,5%.

Hvorfor blir noen matcher lange og andre korte?

  • Her brukes alle matcher fra 2016 ut 2019 som grunnlag.
  • Korte matcher har typisk:
    • tidlig first blood (gjsn 4.2)
    • lav creep score per minute (gjsn 28)
    • lav warding per minute (gjsn 2.7)
    • høy total kills per minute (gjsn 1.1)
    • tidlig first baron (gjsn 21.4), (gjsn 10.9)
    • tidlig first tower (10.1)
    • mye gull etter 10 mins (gjsn 15’604)
  • Lange matcher har typisk:
    • sen first blood (gjsn 9.2)
    • lav creep score (gjsn 29.9)
    • høy warding per minute (gjsn 4.1)
    • lav total kills per minute (gjsn 0.4)
    • sen first baron (gjsn 34.9)
    • sen first dragon (gjsn 14.3)
    • sen first tower (gjsn 16.1)
    • lite gull etter 10 mins (gjsn 15’082)
  • “Normale” matcher har høy creep score per minute (gjsn 32,5) og middels av de andre.
  • Kanskje er creep scoren en indikator på hva spillerne bruker tiden sin på. I korte matcher går kanskje flere hits på champions fremfor minions, og i lange matcher er kanskje spillerne mer forsiktige, paranoide og tilbakeholdne.
    At spillerne har mer gull ved 10:00 i korte matcher kan være pga flere kills og tower kills. I lange matcher får ikke spillerne særlig gull verken fra minions eller kills, gearingen går saktere og det blir ikke våpenkappløp.

En typisk match (av alle matcher 2016-2019)

  • 6 mins: First blood.
  • 12 mins: First dragon kill.
  • 12 mins: First tower kill.
  • 27 mins: First baron kill.

Drager

  • Ved sammenligning av teams som hadde tatt 3 stk av ulike typer drager ble følgende funnet:
  • 3 air drakes:
    • Høyest gjsn kills per champion in team
    • Flest assists per champion in team
    • Høyeste victory rate
    • Høyest champion dmg
    • Høyest gold per minute
  • 3 fire drakes:
    • Færrest deaths per champion in team
    • Høyest team KpD
    • Flest double kills
  • 3 earth drakes:
    • Flest baron kills
Please follow and like us:
error

Leave a Reply