Fun facts fra forbrukermarkedet
Forbindelse med en liten oppgave på jobb skal jeg finne frem fun facts relatert til forbrukermarked, markedsføring, merkevarer e.l.
Her er noen ting jeg fant.

- Gårdsbrukere bruker 62% mer penger enn snittet på forsikringer.
- Kontorarbeidere bruker 41% mer penger enn snittet på hudpleieprodukter.
- Fiskere bruker 127% mer penger på sportsarrangementer enn snittet, 114% mer på magasiner og ukeblader, 87% mer på pengespill og 49% mer på mobiltelefoni (samtale, SMS, datatrafikk).
- Daglige ledere, administrerende direktører og andre direktører bruker 92% mer penger på sportsutstyr enn snittet.
- Folk som jobber i det offentlige bruker 10-23% mer penger enn snittet på vesker, kosmetikk, hårpleie og hudpleie.
- Journalister bruker 219% mer penger enn snittet på videostrømming, 150% mer på musikkstrømming, og 71% mer på humanitære formål.
- Folk som stemmer Senterpartiet hører 30% mer på radio enn snittet.
- Folk som stemmer Venstre surfer internett på mobilen 34% mer enn snittet.
- Folk med 4+ års utdanning leser 29% flere aviser enn snittet.
- Folk med grunnskoleutdanning gjør 50% flere utenlands flyreiser enn snittet.
- Folk som jobber i Media/reklame/PR/informasjon bruker 236% mer penger på foto- og videoutstyr enn snittet.
- Katteeiere flyr dobbelt så mye innenlands som hundeeiere.
- Katteeiere bruker 29% mer penger på sportsarrangementer enn hundeeiere, mens hundeeiere bruker 19% mer penger på sports- og fritidsutstyr.
- IT/telekommunikasjon er bransjen hvor folk er mest glade i å kjøpe tekniske artikler og utstyr.
- Skog- og landbruk er bransjen hvor folk er mest opptatt av kjente merkevarer.
- Journalister og ansatte innen Media/reklame/PR/informasjon er de som oftest oppgir å handle med kredittkort.
- Fiske er bransjen som oftest oppgir å kjøpe ting de ikke trenger.
- Studenter er yrkesgruppen som mener de er mest prisbevisste, men også gruppen som mener å sløse oftest.
- Jo bedre råd og jo bedre utdanning folk har, desto oftere handler de med kredittkort.
- Jo bedre råd folk har, desto oftere oppgir de å bli spurt om sitt syn på produkter og tjenester.
- Jo bedre råd man har personlig og i husholdningen, desto mindre redd er man for risiko generelt.
- Jo bedre utdanning folk har, desto mindre prisbevisste oppgir de å være.
- Katteeiere er mer religiøse enn hundeeiere.
- Katteeiere er mer opptatt av å skille seg ut enn hundeeiere.
- Media/reklame/PR/informasjon er bransjen som er mest glade i å gå på restaurant, pub\bar, se på serier og filme og fotografere .
- Media/reklame/PR/informasjon er bransjen hvor flest folk ser på jobben sin som en karriere.
- Media/reklame/PR/informasjon er bransjen med mest impulsive og kreative folk , og hvor folk er mest glade i utfordringer og forandringer.
- Media/reklame/PR/informasjon er bransjen hvor folk er mest opptatte av å holde seg informerte.
- Kilde: Kantar Forbruker & Media

