Brukere av sosiale medier, fra Norsk Gallup
I forbindelse med jobb snublet jeg over følgende interessante fakter idag:
- Kjønnsforskjeller:
- Youtube, Twitter og Linkedin er mannsdominerte, med 61-64% mannlige brukere.
Facebook, Snapchat og Instagram er kvinnedominerte, men 53-59% kvinnelige brukere.
Menn ser ut til å bruke litt mer sosiale medier enn kvinner.
- Youtube, Twitter og Linkedin er mannsdominerte, med 61-64% mannlige brukere.
- Sivil status:
- Gifte folk er mest på Facebook og Linkedin, mens single er mest på Youtube og Twitter.
- Gifte folk er lite glad i sosiale medier, men ikke så lite som de som er skilt\enker.
- Samboende og ugifte er glade i sosiale medier.
- Karriere og inntekt:
- Jo mer utdannelse folk har, desto mer bruker de LinkedIn. Linkedin er 3x så vanlig blant dem med 4+ års utdannelse, som blant dem med kun grunnskole.
- Folk som tjener 571’000+ er spesielt glade i å bruke LinkedIn. De som tjener 291′-420′ er minst glade i det.
- Folk med kun grunnskole eller fagbrev er minst glade i sosiale medier.
- Folk som tjener 291-420’000 er lite glade i sosiale medier.
- Geografi:
- LinkedIn er spesielt populært i Oslo, det samme gjelder Twitter.
- Oslofolk er generelt glade i sosiale medier, mer enn alle andre fylker.
- Klar tendens på at jo større (folketall) kommune man bor i, desto mer bruker man sosiale medier.
- Aldersgrupper:
- Generelt bruker folk mindre sosiale medier jo eldre de blir. 20-24-åringer er derimot mest aktive.
- Tenåringer foretrekker Instagram, Youtube og Twitter, fremfor Facebook Snapchat og tilslutt LinkedIn.
- 20-35’åringer foretrekker Youtube og deretter Instagram, aller minst Facebook.
- 35-45’åringer bruker lite sosiale medier, men mest Youtube og Linkedin.
- 45-59’åringer er litt på LinkedIn, men ikke så mye mer.
- Eldre grupper er generelt stadig mindre i sosiale medier, jo eldre de er. YouTube er spesielt lite populært.
- Politisk:
- LinkedIn er ekstra populært blant dem som stemmer Høyre, og fint lite populært blant dem som stemmer Rødt. Også lite populært innen SV.
- KRF, FRP og SP er minst glade i sosiale medier generelt.
- Venstre-tilhenger bruker sosiale medier klart mest, deretter de uten steemmerett.
- Kjæledyr:
- Folk som ikke har noen kjæledyr er litt mindre aktive på sosiale medier.
- Folk med katt eller alternative kjæledyr(annet enn hund) er mest glade i YouTube.
- Medieinteresser:
- Jo mer interessert man er i sport i medier, desto mindre interessert er man i YouTube.
- Folk som liker å se på fotball er veldig glade i Twitter. De er også lit mer glade i LinkedIn.
- Folk som er interessert i snowboard i medier er særdeles glade i Twitter og Linkedin, de er også mer glade i Instagram og Youtube.
- Folk som liker motorsport i medier er mer glade i Linkedin.
- Jo mer glad man er i sykkelsport eller ishockey i medier, desto mer glad er man i Twitter.
- Jo mindre glad man er i å få med seg tradisjonelle nyhetssaker, desto mer glad er man i Youtube.
- Jo mer glad man er i lokalnyheter, desto mindre bruker man LinkedIn.
- Bruk av LinkedIn henger klart sammen med interesse for profesjonsnyheter.
- Folk som liker Twitter og Linkedin liker analyse og bakgrunnssjekk (kildekritikk?) i medier.
- Jo mer interessert man er i økonomi og finans, desto mer sannsynlig at man er på LinkedIn. De mest interesserte er 4x så sannsynlig å være på LinkedIn, som de minst interesserte.
- Jo mer interessert man er i å se\lese om håndarbeid, strikking, romaner eller kryssord, desto mindre liker man Youtube, Twitter og Linkedin. Lukter av generasjonstrekk.
- Jo mer interessert man er i kjendiser, reality og talkshows, desto mer er man på Instagram.
- Jo mer interessert man er i å lese om sex og samliv, desto mer sannsynlig at man er på LinkedIn.